TU Delft studenten ontwikkelen racen op waterstof: in drie seconden van 0 naar 100 km per uur

 

Snelheidsduivels zullen er van gaan popelen: de gedachte dat je in drie seconden van 0 naar 100 km per uur kan gaan én dat je zelf met een topsnelheid kan racen van 300 km per uur. En dat hoeft binnenkort geen fantasie meer te zijn voor hen, studenten van de TU Delft zijn keihard aan het werk om hier een werkelijkheid van te maken.

 

Het Forze Hydrogen Electric Racing Team is sinds 2007 actief namens de TU Delft met het ontwikkelen van raceauto’s die rijden op waterstof. Een team van ongeveer vijftig studenten is bezig om met de nieuwe Forze IX, de nieuwe wagen van het TU Delft team, het 'waterstof rijden' op de kaart te zetten.

 

TU Delft maakt plannen voor sneltesten op campus>

 

Deze wagens op waterstof zijn niet alleen heel stil maar ook duurzaam. Het team focust zich dan ook, lokaal en emissievrij racen. “We zijn echt een hechte familie met maar één doel. We willen laten zien wat er allemaal mogelijk is met waterstof. En dat is heel veel!”, vertelt Maxime van Kekem aan vakblad TankPro.

 

Uitstoot is water

Hoewel de nieuwe Forze IX volgend jaar pas wordt uitgebracht, scheurt de voorganger al over de weg. De bolide heeft twee waterstoftanks waar zes kilo aan waterstof meegevoerd kan worden. Daarmee kan het team ongeveer een uur racen. “Deze Forze VIII is een waterstof-elektrische auto. Net als bij een batterij-elektrische auto worden de wielen aangedreven door elektromotoren. Tijdens het rijden wordt de elektriciteit geproduceerd in de brandstofcel door waterstof uit de tank te combineren met zuurstof uit de buitenlucht. De enige uitstoot die hierbij vrijkomt is water. De auto is af te tanken binnen drie minuten,” aldus Van Kekem tegen TankPro.

 

TU Delft docenten krijgen niet betaald voor verplichte cursus en moeten deze volgen in eigen tijd>

 

Het is nog de vraag of waterstofauto’s echt een toekomst zullen hebben. Zo meldde onderzoeksbureau CE Delft afgelopen zomer dat waterstofauto’s het niet zullen winnen van elektrische auto’s de komende tien jaar. Waterstofauto's zijn weliswaar beter voor het klimaat dan benzineauto's, maar scoren op dat vlak niet zo goed als volledig elektrische wagens. Dit komt doordat de waterstof waar de auto’s op rijden, wordt gemaakt met aardgas. Elektrische auto’s maken daarr geen gebruik van en zijn daardoor duurzamer. Bovendien zijn waterstofauto's duurder. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Enpuls.

 

Daarentegen hebben de waterstofauto’s volgens TankPro een royalere actieradius. In andere woorden: een waterstof auto kan langer doorrijden dan een elektrische variant. Op dit moment zijn er ook nog weinig tankstations voor waterstofauto’s. In tegenstelling tot Duitsland, waar 86 waterstoftankstations te vinden zijn, heeft Nederland voorlopig slechts plannen voor het einde van 2021 om twintig stations te realiseren.

Daarnaast zijn er ook nog niet veel voertuigen die kunnen rijden op waterstof. Maar het Forze Hydrogen Electric Racing Team van de TU Delft blijft positief: ''We willen vooral nog meer ervaring opdoen met waterstof. De auto perfectioneren, sneller en efficiënter maken. Op het circuit vragen we heel veel van deze techniek. Voortdurend moet de auto op de top van zijn kunnen presteren.’’

 

 

Vliegen

En die auto kan inmiddels ook wel wat, de topsnelheid wordt verhoogd van 210 naar 300 kilometer per uur en nieuwe bolide beschikt over vierwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving. Het uiteindelijke doel van het TU raceteam is deelnemen aan de 24 uur van Le Mans, een race in Frankrijk.

 

TU Delft ontwikkelt software voor vaststellen besmettingsrisico corona>

 

Maar nog belangrijker vinden ze het om waterstof op de kaart te zetten: “H2 is natuurlijk niet alleen geschikt om op te rijden. Dat maakt het juist zo interessant. We kunnen het opwekken uit groene bronnen, uit zonne- en windenergie. Als we het vervolgens opslaan, kan het voorzien in een groot deel van onze energiebehoefte. We kunnen er bovendien op rijden, vliegen, varen. De mogelijkheden zijn groot. Als we ons steentje bijdragen om de stap naar waterstof te versnellen, dan zijn we geslaagd in onze missie. Want dat is uiteindelijk waarom we dit vooral doen!’’ aldus Van Kekem tegen TankPro.