Prototype vliegtuig op waterstof wordt vrijdag gepresenteerd op de TU Delft

Het prototype van het allereerste bemande vliegtuig ter wereld dat aangedreven wordt door vloeibaar waterstof zal vrijdagmiddag om 14.00 uur gepresenteerd worden in de aula van de TU Delft. De Phoenix, zoals het vliegtuig van AeroDelft heet, produceert alleen waterdamp en heeft geen schadelijke uitstoot.

Op dit moment is de luchtvaart nog altijd een van de meest vervuilende industrieën. Maar de enorme CO2-uitstoot kan in de toekomst tot het verleden behoren met vliegtuig Phoenix van het studententeam AeroDelft. Vliegen op waterstof staat nog volledig in de kinderschoenen en het team hoopt een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling door te laten zien dat het mogelijk is om een bemand vliegtuig op waterstof te laten vliegen.

De keuze voor waterstof is logisch voor de studenten, waterstof is het lichtste element dat we kennen en bevat drie keer zoveel energie als benzine. Er rijden al bussen en auto’s rond die op waterstof rijden. Het voortstuwen van voertuigen met waterstof is dus mogelijk, dus waarom niet bij een vliegtuig dachten de studenten. Door te laten zien aan de wereld dat het mogelijk is veilig te vliegen op vloeibaar waterstof hoopt het team de rest van de wereld te inspireren om meer te investeren in de mogelijkheden van vloeibaar waterstof en de efficiëntie van het maken ervan te verbeteren. Want op dit moment kost het maken van vloeibaar waterstof nog te veel energie om grootschalig te produceren.

Lees ook: TU Delft studenten ontwikkelen racen op waterstof: in drie seconden van 0 naar 100 km per uur

Hoe gaat het vliegen op waterstof in z’n werk?

De waterstof wordt in vloeibare vorm vervoerd in het vliegtuig, omdat het in vergelijking met de gasvorm veel minder ruimte inneemt en daardoor compacter opgeslagen kan worden. Dit is wel een uitdaging, aangezien waterstof op -253 graden gehouden moet worden om vloeibaar te blijven. Hiervoor zal de opslagtank een isolatiewand van minstens 20 centimeter nodig hebben. De waterstof wordt vervolgens in de cel gemengd met zuurstof, waarbij energie vrijkomt en waterdamp geproduceerd wordt. Het is dus mogelijk om een glas water te tappen uit de uitlaat van de Phoenix.

Lees ook: Studenten TU Delft ontwerpen boot die vaart op waterstof

Het team, bestaande uit 44 studenten van 17 verschillende nationaliteiten bouwt de Phoenix bij het vliegveld van Rotterdam, daar worden ook al verschillende testen met het toestel gedaan. In de zomer en aan het einde van de zomer hopen de studenten de eerste testvluchten te gaan doen.