Flinke toename vliegverkeer verwacht, Schiphol gaat samenwerken met TU Delft tegen geluidsoverlast

Eurocontrol (European Organisation for the safety of Air Navigation) voorspelt in haar ‘Outlook 2021’ dat het herstel van de vliegsector verder zal toenemen in 2021 met de komst van het corona vaccin. Daarnaast gaat Schiphol vliegherrie beperken in samenwerking met de TU Delft.

Volgens reiskoepel ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen), vliegkoepel BARIN en Schiphol willen toeristen en zakenmensen graag weer ‘normaal’ met het vliegtuig kunnen reizen, zonder coronamaatregelen en -testen.

Lees ook: Op deze manier kunnen wolken helpen tegen de opwarming van de aarde >

‘’In de eerste helft van 2021 zal het aantal vluchten nog beperkt zijn door het virus, daarna verwachten veel maatschappijen een stormloop. De luchtvaart en passagiers zijn er klaar voor”, aldus Eurocontrol. Ook KLM -topman Pieter Elbers laat aan het Dagblad van het Noorden weten dat zij, net als andere reisorganisaties, nu al het aantal zomerboekingen zien toenemen.

Vliegherrie

Ook Schiphol gaat de komende jaren uit van een ‘gematigde groei’. Topman Dick Benschop presenteerde maandag een manifest met daarin de verwachte groei, en ook de maatregelen die hij wil nemen om vliegherrie voor omwonenden omlaag te krijgen. Daarvoor wordt een samenwerking aangegaan met de TU Delft.

Tegen Dagblad van het Noorden zegt Benschop: ‘’We zetten sterk in op innovatie, zoals een app met 24 uurs-voorspellingen van vliegverkeer, geluidsarm bouwen in de Haarlemmermeer in samenwerking met TU Delft, slimme ramen om lawaai buiten te houden, stillere en gekromde aanvliegroutes, en een proef in de Aalsmeerse wijk Stommeer om de geluidsbeleving en leefomgeving te verbeteren. Dat gebeurt met de hulp van professor Tjeerd Andringa, een expert van de Rijksuniversiteit Groningen.”

Delft Tanthof vergrijsd, hoe is het gesteld met mobiliteit van de 65+’er? >

Misleidend

Desondanks zijn omwonenden niet onder de indruk van het samenwerkingsverband tussen Schiphol en de TU Delft. Volgens bewonersleider Matt Poelmans is het pakket maatregelen misleidend en komt het te laat. ‘’Bewoners schieten er ook niks mee op. Schiphol begint zijn geloofwaardigheid zo te verliezen. Laten we eerst helder krijgen hoeveel vluchten Nederland echt nodig heeft, welke overlast de omgeving kan dragen en hoe het banenstelsel ten goede kan worden aangepast.”

De schade binnen de vliegsector is inmiddels al flink. Het afgelopen jaar zijn er volgens Eurocontrol zes miljoen vluchten in, van en ook naar Europa door het coronavirus verloren gegaan. ‘’Dat is bijna 60% minder vluchten dan in 2019. Een verlies van 1,7 miljard passagiers, 60 miljard euro schade en 190.000 banen weg.”

Playstation en Xbox vervoeren via de IJszee deze TU Delft docent ziet mogelijkheden >

Ondanks dat het herstel van de vliegsector doorzet, stelt Eurocontrol dat de sector pas in 2023 weer op het niveau van 2019 zit. Volgens de organisatie komt dit door de onzekere coronasituatie in verschillende delen van de wereld. Hierdoor blijft animo voor verre vliegreizen voorlopig uit.