Playstation en Xbox vervoeren via de IJszee, TU Delft docent ziet mogelijkheden

Wie de IJszee bevaart, komt gigantische ijsrotsen en grote kuddes walvissen tegen. Geen ideaal klimaat dus om met een (containervracht)schip doorheen te varen -wie de film de Titanic heeft gezien weet ten slotte hoe dat afloopt. Toch ziet een hoogleraar aan de TU Delft mogelijkheden voor transport in de IJszee.

De route door de IJszee is niet nieuw, ontdekkingsreiziger Willem Barentsz waagde zich eind 16e eeuw al in dit koude water. Maar zijn avontuur eindigde abrupt toen hij schipbreuk liep en moest overleven op Nova Zembla, een eilandengroep boven Rusland. Maar er is nu iets aan het veranderen in het koude Siberische water. Door de opwarming van de aarde vriest de Noordelijke IJszee – boven Siberië – niet meer dicht.

Kortere route

Onderzoekers denken dat dit een voorbode is voor een volledig ijsvrije vaarroute van Europa naar Azië rond 2040, zo schrijft NEMO Kennislink. Dit zou betekenen dat er een kortere route vrijkomt dan dat er nu bestaat. TU hoogleraar Maritieme Techniek Jeroen Pruyn beaamt dat dit inderdaad de kortere route zou zijn om producten zoals smartphones en kleding in Europa te krijgen.

Heb je dit al gelezen: Klimaatmaat helpt bij het klimaatbestendig maken van je huis en tuin >

Volgens Pruyn duurt de huidige route via het Suezkanaal zo’n dertig dagen. Via de noordelijke route zouden de producten al binnen 21 dagen op plek van bestemming kunnen zijn. Let wel, dit is de tijd als het meezit. Mocht het tegenvallen, zou het kunnen dat deze route zelfs één dag langer (31 dagen) zou duren.

Playstation 5 en Xbox

De klimaatverandering zorgt er namelijk wel voor dat de vaarroute open komt te liggen, maar het betekent niet dat de vaarroute volledig ijsvrij blijft. ‘’Wanneer het alsnog flink gaat vriezen, bestaat de mogelijkheid dat ijs een vaarroute afsluit en ontoegankelijk maakt. Dan zouden schepen toch een langere route moeten nemen of wachten tot een nucleaire ijsbreker het ijs voor ze kapot maakt met behulp van kernenergie. Dat kost uiteraard tijd, en als dit gebeurt zal de route waarschijnlijk twee keer zou duur worden dan de huidige route via het Suezkanaal,” aldus Pruyn tegen NEMO. Ook is er in deze nieuwe vaarroute soms nog maar een diepte van zo’n zes meter en kunnen zeker niet alle grote schepen erlangs.

Gemist? Files zijn dit jaar meer dan gehalveerd maar de wegen rond Delft blijven druk >

Toch gelooft Pruyn dat het een goed alternatief is om door de IJszee te varen en dan met name voor bepaalde producten. Pruyn: “Nu is er bijvoorbeeld een heel hoge vraag naar de spelcomputers, Playstation 5 en Xbox Series X. Het probleem zit puur in de levering, dat het lang duurt voordat ze hier zijn. Je kunt dan kiezen voor een route via de noordelijke IJszee. De prijs van het vervoer zou dan iets hoger liggen, maar dat is niet erg omdat de vraag zo hoog is.’’