Studenten mogen openbare weg op met zelfgebouwde waterstofauto

Studenten van de TU Delft mogen voor het eerst met een zelfgebouwde waterstofauto de openbare weg op. Na een reeks testen hebben ze daar goedkeuring voor gekregen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). 'Dit betekent dat wij een officieel nummerbord van de RDW ontvangen', laat Isabel Zijlmans van studententeam Eco-Runner weten.

Waterstofauto Eco-Runner XIV van de TU Delft | Foto: Eco-Runner Team Delft
Toestemming van de overheidsdienst was onmisbaar voor de plannen van het Delftse team. De studenten willen volgende week proberen een wereldrecord te vestigen door meerdere rondjes te rijden langs de Friese elf steden. Ze hebben berekend dat het mogelijk moet zijn om op 1,45 kilo waterstof een afstand van 2056 kilometer af te leggen. Dat zou een flinke aanscherping zijn van het huidige record. Dat staat op de openbare weg op 1360 kilometer, op één tank waterstof, en is in handen van het merk Toyota.

 

De route langs alle steden van de Elfstedentocht is niet willekeurig: de beroemde schaatstocht is al 27 jaar niet verreden, doordat het ijs niet sterk genoeg meer wordt met de huidige temperaturen. Zo vestigen de studenten de aandacht op klimaatverandering en daarmee samenhangend op de noodzaak voor het ontwikkelen van milieuvriendelijke brandstoffen. Waterstof is zo'n 'schone' bron, mits gemaakt met duurzaam opgewekte elektriciteit. Het gebruik levert geen enkele directe CO2-uitstoot of luchtvervuiling op.

 

Het studententeam heeft al vaker wereldrecords gevestigd, maar nog nooit met een auto die de gewone weg op mag. Met hun compacte Eco-Runner XIV willen ze vanaf aankomende maandag laten zien dat veiligheid en efficiëntie goed samen kunnen gaan. De testen waren met anderhalve dag sneller dan verwacht afgerond, vertelt Nico Datema, als teamlid verantwoordelijk voor de certificering. 'We hadden een hele lijst gemaakt van testen die nodig zouden zijn, maar een aantal daarvan bleek niet relevant voor ons.'

 

Remsysteem aangepast
Tot de overbodige controles behoorde bijvoorbeeld een test om aan te tonen dat de auto binnen een straal van twaalf meter kan draaien. De inspecteur keek naar het voertuig van circa drie meter lang en zei: 'Ik geloof wel dat hij dat haalt', aldus Datema.

 

Toch leverden de testen ook wat uitdagingen op. 'De remtesten bijvoorbeeld: we moesten laten zien dat we in het geval van een storing ook voldoende kunnen remmen met alleen de voorwielen of alleen de achterwielen.' Om dat aan te kunnen tonen, moesten de studenten hun remsysteem tijdelijk aanpassen. 'Daar hadden we geen rekening mee gehouden.'