Na maanden wachten kunnen 300 flatbewoners weer normaal douchen

De driehonderd bewoners van woonflat de Pauwmolen in Delft kunnen weer normaal douchen. Begin december ging het helemaal mis toen er vrijwel geen warm water meer uit de kraan kan. Het probleem duurde maandenlang voort, maar sinds kort hebben de bewoners weer continu warm water. Ze zijn blij dat het probleem is opgelost, maar willen beter gecompenseerd worden.

'Fijn dat het nu mogelijk opgelost is', zegt een bewoonster die anoniem wil blijven en nog steeds niet helemaal gelooft dat het nu goed blijft gaan. 'Dit heeft veel te lang geduurd.' Bewoners zeggen dat de problemen er flink ingehakt hebben. Sommige bewoners willen zelfs niet meer blijven: 'Ik wil zo snel mogelijk een andere woning vinden omdat deze heel veel stress heeft veroorzaakt.'

Begin december kregen bewoners vrijwel geen warm water meer uit de kraan. Voor bewoners zat er niets anders op dan water op het fornuis op te warmen om zich mee te wassen. Na onderzoek van de eigenaar bleek dat er te weinig warmtepompen en boilers waren geplaatst tijdens de oplevering van de flat drie jaar geleden, maar door langere levertijden duurde het tot in februari voor de installatie kon worden uitgebreid.

Douchen in de garage
Bewoners konden zich in die tussentijd wassen in nooddouches, die in de garage werden geplaatst. Het blijft nog onduidelijk hoe het heeft kunnen gebeuren dat er niet genoeg warmtepompen en boilers in het gebouw zaten. Volgens eigenaar Plaza wonen er nu meer mensen in de flat dan tijdens de bouw was verwacht. Bewoners begrijpen dat niet: 'Volgens mij hadden ze dit al kunnen weten toen ze het gebouw bouwden.' De bewoners vinden ook dat Plaza traag heeft gereageerd toen de problemen ontstonden. Zelf zegt het bedrijf dag en nacht bezig te zijn geweest met een oplossing.

De oplossing liet in februari nog langer op zich wachten doordat er nog steeds niet genoeg water bleek te zijn na de installatie van de extra warmtepompen en boilers. Installateur Nederlandse Bouw Unie (NBU) zag bij zo'n 35 appartementen een extreem hoog verbruik, in sommige gevallen gelijk aan tot zes uur douchen per dag, waardoor het warme water toch weer opraakte.

Het verbruik van deze appartementen is inmiddels weer normaal waardoor de doucheproblemen zijn opgelost, meldt NBU. Het blijft nog onduidelijk waarom deze appartementen zoveel water verbruikten. Eigenaar Plaza zegt contact opgenomen te hebben met de bewoners, waarna er geen extreem waterverbruik meer heeft plaatsgevonden en er weer genoeg warm water is voor iedereen. Er is nog wel tijdelijk een lagere waterdruk omdat een onderdeel nog niet geleverd kon worden. En bij één bewoner gaat de installateur nog langs omdat daar te problemen nog niet zouden zijn opgelost.

Rechtszaak om hogere vergoeding
Plaza heeft de bewoners 40 euro compensatie gegeven voor de maandenlange problemen. Veel bewoners zeggen dat bedrag te laag te vinden. Een groep van 66 bewoners overweegt nu een rechtszaak tegen Plaza om een hogere vergoeding af te dwingen. 'En omdat ik vind dat bedrijven niet zo om kunnen gaan met hun huurders', zegt de bewoonster. 'Als je dat maar slikt dan verandert er niks.'