Honderden flatbewoners nog altijd met weinig warm water: 'Vaak is het helemaal op'

Alweer zitten zo'n 300 bewoners van woontoren De Pauwmolen in Delft gedeeltelijk zonder warm water, nu al bijna twee weken. Eind december was er hetzelfde probleem: toen kregen bewoners twee weken lang vrijwel alleen maar koud water uit hun kranen. Eigenaar Plaza is nu wel achter de oorzaak gekomen: bij de bouw van de woontoren twee jaar geleden zijn te weinig boilers en warmtepompen geplaatst. Een groep bewoners wil inmiddels een flinke compensatie. Zij hebben via hun advocaat laten weten de huur een maand op te willen schorten.

Bewoners moeten er op dit moment snel bij zijn als ze nog gebruik willen maken van het warme water: 'Ik word om de zoveel tijd geappt door de huismeester dat als ik warm wil douchen, ik direct moet gaan', zegt bewoonster Naomi. 'Een klein half uur later is het warme water op.'

Volgens de bewoners is het warme water er af en toe en is het vaak na 17.00 uur helemaal op. Eigenaar Plaza erkent dat er te weinig warm water is en zegt de afgelopen tijd druk bezig te zijn geweest om het op te lossen. Er zijn nu nooddouches in de parkeergarage geplaatst tot het probleem is opgelost.

De problemen met het warme water spelen volgens bewoners al maandenlang, maar verergerden eind december toen er twee weken lang vrijwel alleen koud water uit de kranen kwam. Dat probleem werd (tijdelijk, blijkt nu) opgelost toen Plaza een extra CV-ketel en boiler plaatste.

Dat er nu toch weer te weinig warm water is komt volgens Plaza omdat bewoners terug zijn van hun vakantie: 'We merken nu iedereen weer terug is en het gebouw volledig bewoond is, dat er op bepaalde momenten toch nog een tekort aan warm water ontstaat', schrijft het bedrijf aan de bewoners.

Vanaf het begin verkeerd capaciteit ingeschat
In december tastte Plaza nog in het duister over de oorzaak, want vorige winter speelden de problemen niet. Maar inmiddels is duidelijk geworden dat er tijdens de bouw twee jaar geleden te weinig boilers en warmtepompen zijn geïnstalleerd: 'Volgens de specialisten ligt de verklaring deels in de afstelling en het feit dat een flink aantal studio’s inmiddels door twee bewoners wordt bewoond', zegt Bob de Vilder van Plaza. 'Het eerste jaar werd het merendeel van de studio's door één persoon bewoond. De capaciteit blijkt op piekmomenten onvoldoende om aan de vraag van deze grotere groep gebruikers te voldoen.'

Plaza denkt het probleem nu voorgoed te kunnen verhelpen door meer machines te plaatsen. 'Wij gaan de capaciteit nu nogmaals fors verhogen met een extra boiler en twee extra warmtepompen', zegt De Vilder. 'Dit proces is inmiddels in gang gezet en verwacht de aannemer binnen vier weken af te kunnen ronden'. Tot die tijd worden bewoners gevraagd om maximaal één keer per dag vijf minuten te douchen of gebruik te maken van de nooddouches die een aparte aanvoer van warm water hebben.

Huur opschorten via advocaat
Bewoners zijn verbaasd dat dit probleem heeft kunnen ontstaan: 'Het is bizar voor woorden', zegt Naomi. 'En nu hebben we dit nog eens vier weken'. In ieder geval een aantal bewoners heeft daarom via een advocaat aangegeven de huur een maand te willen opschorten. 'Het is gewoon vervelend. We betalen natuurlijk een hoop huur.'

Plaza laat weten niet akkoord te gaan met de opschorting: 'Dat past niet binnen de wettelijke regelingen voor deze overlast', zegt De Vilder. Wel wil het bedrijf alle getroffen bewoners tegemoet komen: zij krijgen allemaal een tegoedbon van 40 euro.