Douche-ellende duurt voort voor honderden huurders flat

Al twee maanden lang hebben 300 bewoners van flat de Pauwmolen in Delft niet genoeg warm water. Vorige week is de warmwaterinstallatie voor de tweede keer uitgebreid, maar het water uit de kraan en onder de douche blijft 's avonds koud. Bewoners zijn inmiddels ten einde raad: 'Lichaam en geest raken op van dit 'gevecht' met verhuurder Plaza.'

Afgelopen vrijdag moesten de problemen dan eindelijk opgelost zijn. Meer dan twee maanden lang kregen bewoners vrijwel geen warm water uit de kraan en moesten ze door de kou lopen naar nooddouches in de parkeergarage. 'Helaas, na veel hoop is dat niet gebeurd', zegt bewoonster Naomi. 'Nog steeds hebben wij last van koud water na een bepaald tijdstip.'

Weer een nieuw probleem
Eigenaar Plaza laat weten dat er een nieuw probleem is gevonden na het installeren van extra warmtepompen en boilers. Die hadden ervoor moeten zorgen dat er weer genoeg warm water beschikbaar zou zijn. 'Maar afgelopen zaterdag en zondag was het verbruik opeens extreem hoog', zegt Erik Jaspers namens installateur Nederlandse Bouw Unie (NBU).

In zo’n 30 appartementen zou het verbruik volgens NBU opeens zo bovengemiddeld hoog zijn dat het warme water weer opraakte. 'In een aantal appartementen stond het verbruik zelfs gelijk aan zes uur lang douchen.'

Bewoners ten einde raad
Voor de bewoners is het inmiddels een lijdensweg geworden nu er weer een nieuw probleem is gevonden. 'Lichaam en geest raken op van dit 'gevecht' met verhuurder Plaza', zegt Naomi. 'We willen eindelijk dag en nacht kunnen genieten van warm water.'
Plaza laat weten uit te zoeken hoe het kan dat een aantal appartementen zoveel warm water verbruikt. 'Het hoge verbruik kan drie oorzaken hebben', zegt Bob de Vilder van Plaza. 'Er kan sprake zijn van lekkages in het gebouw, de meters kunnen onjuiste informatie doorgeven of er is sprake van extreem verbruik door bewoners.'

Als er geen lekkages zijn en de meters gewoon werken dan gaat Plaza er vanuit dat het aan de bewoners ligt. In een brief schrijft het bedrijf dat die bewoners hun servicekosten dan omhoog zullen zien gaan.

Omroep West heeft van twee bewoners met een hoog verbruik gehoord dat zij niet lang gedoucht hebben. 'Daar klopt helemaal niks van', zegt één van de bewoners die anoniem wil blijven: 'Ik hoop dat dit snel wordt opgelost, want dit is het zoveelste probleem.'

Rechtszaak
Er is ook nog een ander probleem: de waterdruk is sinds vorige week laag. 'Vooral in het bovenste deel van de flat komt er nu maar een klein straaltje water uit de kraan', zegt bewoonster Naomi. Daar is de oorzaak wel van bekend, volgens installateur NBU komt dat doordat een onderdeel niet leverbaar was. 'De waterdruk voldoet wel aan de minimale eisen'. De levering van het onderdeel zal een aantal weken duren.

Een groep bewoners overweegt inmiddels een rechtszaak te beginnen tegen Plaza. Het bedrijf heeft bewoners een tegoedbon gegeven van 40 euro, maar dat vinden de bewoners niet voldoende: '40 euro voor maanden aan warm water problemen is belachelijk.'