Meer tweedeklaszitruimte in sprinters: hoe zit dat in Delft?

Nieuws voor treinend Nederland: de NS bouwt in de helft van alle sprinters een gedeelte van de eersteklascoupés om naar tweedeklas. Delftenaren zullen hier niet veel van merken, want de meeste sprinters van en naar de Prinsenstad zijn al omgebouwd.
Foto ter illustratie | Foto: Nederlandse Spoorwegen

Hoewel de sprinters in de rest van het land nog moeten worden verbouwd, rijden de meeste sprinters in Delft al met verminderde eersteklascoupés.

Nederlandse sprinters 
De eersteklascoupés in de meeste Nederlandse sprinters zijn te vinden aan de voor- en achterkant. Volgens de Nederlandse Spoorwegen is het niet nodig om twee coupés aan extra luxe te hebben: één is genoeg. Daarom bouwt het spoorwegbedrijf vanaf nu ongeveer de helft van de sprinters om, zodat er meer zitruimte is voor tweedeklasreizigers.

De woordvoerder van de NS licht toe dat sprinters “een soort metroachtig vervoer zijn geworden”. Reizigers gebruiken deze treinen voor een kortere afstand en hebben daardoor niet de behoefte meer te betalen. Uit onderzoek blijkt ook dat steeds minder mensen gebruik maken van de eerste klas in sprinters.