Grote daling in verkoop van Delfts blauw, zo gingen Delftse ondernemers ermee om


Het NRC Handelsblad meldt dat de verkoop van Delfts Blauw in de verschillende winkels in Delft flink gedaald is sinds de coronapandemie. Dat zou alles te maken hebben met het ontbreken van toeristen
.

Een van de verkopers van Delfts Blauw is Koos Rozenburg (87). In zijn winkel, gevestigd op de Markt nummer 2, verkoopt hij van alles dat met Delfts blauw te maken heeft. Denk aan borden, vazen, beeldjes maar natuurlijk ook de klassieke tegeltjes.

Het Prinsenhofmuseum
Maar sinds de coronapandemie is de verkoop van al dat Delftse praal flink gedaald. Het ontbreken van toeristen blijkt een flinke deuk achtergelaten te hebben op de vraag naar het iconische blauw. Dat het aantal toeristen flink gedaald is sinds de corona-uitbraak blijkt ook uit cijfers van Delft Marketing.

Lees ook: Woningen ontruimd en hond uit huis gered vanwege zonnepanelen brand in Delft >

Het aantal toeristen dat de Oude en Nieuwe Kerk bezocht in 2020 was 73 procent minder dan in 2019. Ook het Prinsenhofmuseum kreeg een klap te verduren: maar liefst 45 procent minder bezoekers kwamen op het museum af in 2020 ten opzichte van het jaar ervoor.

Voor Rozenburg betekende dit dat hij vorig jaar vrijwel niets verkocht, zo verteld hij aan het NRC Handelsblad. Inmiddels trekt de handel weer een beetje aan door de dagjesmensen. Echter voor Rozenburg, die al zijn ‘’schapen op het droge heeft’’, kan hij de dalende klandizie financieel gezien wel aan.

Magneetje
Dat is een ander verhaal voor de 58-jarige Hans de Vries, van Delft Souvenir Shop. Aan het NRC Handelsblad verteld De Vries dat het winkelen op afspraak totaal niet houdbaar was. ‘’Daar verdiende ik 180 euro aan. In twee maanden. Dat sloeg helemaal nergens op. Soms maakten mensen een afspraak voor één ansichtkaart.”

Daarnaast verteld De Vries ook dat hij net als Rozenburg de toeristen mist, want waar een Nederlander een magneetje koopt, koopt een Amerikaan een vaas van 200 euro. Maar door de dagjesmensen uit Europa weet De Vries zich inmiddels nog redelijk staande te houden.

Al gelezen? Particuliere schenking van € 10 miljoen voor verbouwing Museum Prinsenhof Delft >

Op de Markt waar De Vries en Rozenburg gevestigd zijn, zijn volgens het NRC Handelsblad al drie soortgelijke souvenirwinkels verdwenen. Alhoewel De Vries meevoelt met de eigenaren, is het voor hem een gelukje, want hij kon de winkelvoorraden overnemen waardoor hij dit jaar niets hoeft bij te bestellen.

Zwarte Pieten
Naast De Vries en Rozenburg merkte ook familiebedrijf House of Vermeer, ook gevestigd op de Markt, en conceptstore Loco Lama de consequenties van de coronamaatregelen. House of Vermeer eveneens als De Vries probeerden met alternatieve producten toch nog het Nederlandse publiek de winkel in te lokken.

Bijvoorbeeld door Delfts blauwe mondkapjes te verkopen, wat een redelijk succes werd, zo verteld De Vries aan het NRC Handelsblad. House of Vermeer probeerde het op een andere manier. Namelijk met zwarte pieten en die sloegen aan onder het Nederlandse publiek.

Lees ook: Bijna 16 miljoen steun voor Delftse bedrijven >

Alhoewel Bas Kaiser, de zoon van de eigenaresse, vertelt eigenlijk tegen de zwarte pieten is, gingen de poppetjes als zoete broodjes over de toonbank. Loco Lama koos er simpelweg voor om minder souvenirs in te kopen, normaal gesproken heeft de zaak een toeristentafel maar die bleef tijdens de pieken van de coronapandemie achterwege.