Extra maatregelen na vier stroomstoringen in korte tijd: 'Het is pure pech'

Netbeheerder WestlandInfra gaat extra storingsbeveiliging inzetten nadat er voor de vierde keer in korte tijd een grote stroomstoring is geweest in Den Hoorn en Schipluiden. Deze extra maatregel moet ervoor zorgen dat bij een volgende storing minder klanten worden getroffen en de stroomuitval ook minder lang duurt. "Maar dat het zo vaak in een korte tijd op bijna dezelfde plek gebeurt, is ook pure pech", benadrukt de woordvoerder.

Ter illustratie | Bron: archief
 
Honderden huishoudens in Den Hoorn en Schipluiden zaten maandagavond uren zonder stroom en dat was niet de eerste keer deze maand. Op 7 mei zaten de Harnaschpolder in Den Hoorn en een deel van Wateringen zonder stroom. Twee dagen later, op 9 mei, was het opnieuw raak in delen van Delft, Schipluiden, Den Hoorn en Wateringen. Een week later, op 16 mei, zaten wederom duizenden mensen in Schipluiden zonder stroom.

 

Netbeheerder WestlandInfra laat dinsdag weten dat de oorzaak van de stroomstoring een zogenaamde 'mof-storing' is. "Drie van de vier storingen van de afgelopen maand waren mof-storingen", vertelt de woordvoerder. "De derde storing op 16 mei werd veroorzaakt door graafwerkzaamheden door derden."

 

Zwakste schakel
"Een mof is een verbindingsstuk tussen twee kabels, een soort kroonsteen. Dat is het meest kwetsbare onderdeel, de zwakste schakel eigenlijk", legt ze uit. "Zo'n mof is daardoor heel gevoelig voor belastingen, zowel elektrotechnisch als fysiek."

 

Dat betekent dat bijna iedere verandering in de grond waar dit stuk kabel loopt voor een mof-storing kan zorgen. Wat de precieze oorzaak van de mof-storingen in Den Hoorn en omstreken is, is volgens de woordvoerder dan ook niet duidelijk aan te wijzen. "Er gebeurt natuurlijk heel veel in de grond. Er liggen gasleidingen, waterleidingen en glasvezel, er wordt gewerkt in de grond en er vinden verzakkingen plaats", somt ze als voorbeeld op.

 

Opvallend, maar niet ongebruikelijk
"Daarnaast kan het ook een samenloop van omstandigheden zijn die een mof-storing veroorzaakt of een verandering in de grond die zich in de loop van de jaren opbouwt", voegt de woordvoerder toe.

 

Maar hoe kan het dat deze mof-storing maar liefst drie keer is voorgekomen in Den Hoorn in een paar weken tijd? Volgens WestlandInfra is dat puur toeval. "Het is natuurlijk opvallend, maar deze aantallen zijn niet ongebruikelijk", zegt de woordvoerder.

 

Pure pech
"Als we naar onze stroomstoringcijfers kijken, dan zien we dat de storingen het afgelopen jaren meer verspreid waren over ons verzorgingsgebied. Maar het is dus niet zo dat het aantal storingen nu veel hoger is dan de afgelopen jaren, ze zijn nu alleen meer gecentreerd in Den Hoorn en Schipluiden", vertelt ze. "Het is eigenlijk pure pech dat het steeds in dit gebied is."

 

Ondanks dat het toeval is, neemt WestlandInfra wel maatregelen in het netwerk van Den Hoorn. "We gaan de storingsbeveiliging optimaliseren", vertelt de woordvoerder. "Er zit beveiliging in het net, maar we gaan extra beveiliging toevoegen. Dus op een stukje kabel zit bijvoorbeeld nu één beveiliging, maar daar worden meerdere geplaatst."

 

Storing makkelijker vinden en repareren
"Dat betekent concreet dat als er een storing is, dat je een minder lang stuk kabel hebt dat in storing raakt. Daardoor zullen minder klanten in die storing terechtkomen", legt de woordvoerder uit. "Daarnaast kunnen we de storing dan makkelijker vinden en repareren waardoor de stroomuitval minder lang duurt", voegt ze toe.