Extra beveiliging na agressieve bezoekers Reinier de Graaf: ‘Tijd kwijt die besteed kon worden aan patiënt’

Dat corona geen makkelijke tijd is, weten we allemaal. De zorgverleners van het Reinier de Graaf gasthuis krijgen -bovenop de extreme drukte die deze periode met zich meebrengt- steeds meer te maken met agressieve patiënten en bezoekers sinds de aanscherping van de coronamaatregelen. Daarom zet het ziekenhuis nu extra beveiliging in, die ‘s nachts een extra ronde lopen. ‘’In acute situaties kunnen medewerkers altijd een intern calamiteitennummer bellen’’, aldus een woordvoerder van het ziekenhuis.

Het is voor de zorgmedewerkers al ruim anderhalf jaar hard werken. Het gaat niet alleen om de oplopende coronapatiënten, maar ook het flinke personeelstekort, het gebrek aan capaciteit en ziekte onder medewerkers. Maar nu krijgen de medewerkers ook steeds vaker te maken met agressie van bezoekers en patiënten. ‘’Daarom lopen onze beveiligers dag en nacht extra rondes op alle afdelingen van ons ziekenhuis. Zo zijn zij extra zichtbaar voor medewerkers, patiënten en bezoekers en kunnen negatieve situaties of bijzonderheden bij hen worden gemeld’’, zegt de woordvoerder.

Kostbare tijd
De medewerkers hebben dagelijks te maken met verbale agressie aan de telefoon. Ook gaan mensen steeds vaker in discussie over de aangescherpte bezoekregeling en regels die gelden op de polikliniek. Zo komen patiënten met meerdere begeleiders naar een poli-afspraak of zijn er te veel bezoekers aanwezig bij een patiënt. ‘’De verpleegkundigen voelen zich daardoor soms genoodzaakt om de beveiliging te bellen voor assistentie, terwijl dat kostbare tijd is die ze het liefst willen investeren in de zorg voor hun patiënten.’’

‘’Ook moeten we mensen dagelijks attenderen op het dragen van een mondneusmasker’’, laat de woordvoerder weten. ‘’Wij begrijpen heel goed dat het vervelende maatregelen zijn voor onze patiënten en bezoekers, maar de regels zijn er niet voor niets. Alleen als iedereen zich aan de maatregelen houdt, verkleinen we de kans op verspreiding van het virus binnen het ziekenhuis.’’


Ondersteuning
Om medewerkers extra te ondersteunen bij negatieve situaties krijgen zij de mogelijkheid om via het ziekenhuis trainingen te volgen, zodat zij zelf kunnen optreden en escalaties kunnen vermijden. Ook organiseert het ziekenhuis binnenkort digitale sessies waarin collega’s samen kunnen oefenen met interventies en de-escalerend gedrag.