Duidelijkheid over fietsecoduct A13, dit staat er op het spel

Er komt duidelijkheid over een omstreden fietsecoduct over de A13. Donderdagavond stemt de gemeente Pijnacker-Nootdorp over het wel of niet realiseren daarvan. Hoe de gemeenteraad aldaar ook stemt, het heeft gevolgen voor Delft.
Een impressie van waar het ecoduct zou moeten komen | © Natuurgroep Ackerdijk Puur Natuur / YouTube

Wat hebben een te realiseren fietsecoduct bij Pijnacker en de omstreden Gelatinebrug in Delft met elkaar te maken? In één woord: financiering. De metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) financiert de aanleg van het fietspad tussen Delft en Rotterdam Alexander voor maximaal 70 procent. Voorwaarde hierbij is volgens B&W dat: “alle betrokken gemeenten akkoord zijn met de voorgestelde route.”

Als de gemeente Pijnacker-Nootdorp donderdagavond het fietsecoduct afwijst, moet er opnieuw gekeken worden naar de subsidiëring. Ook de financiering van de Gelatinebrug komt dan in gevaar. Dit omdat de Gelatinebrug voor 70 procent gesubsidieerd wordt door MRDH. Bij afwijzing van het ecoduct, zal de maximale subsidiëring naar verwachting zakken naar 50 procent. Nu betaalt de gemeente Delft zelf 8 miljoen euro voor de brug, dan wordt bij 50 procent een eigen bijdrage ruim 14 miljoen euro.

Metropolitaanse fietsroute
Het fietsecoduct is onderdeel van te realiseren snelfietspad tussen Delft en Rotterdam Alexander, wat weer onderdeel is van een plan om een heel netwerk van dit soort fietspaden door de provincie aan te leggen, de metropolitaanse fietsroute. Van meet af aan is dit plan van Provincie Zuid-Holland en Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) al omstreden. Aan de ene kant prijzen belanghebbenden de fietsverbindingen, maar aan de andere kant is er over de uitvoering een hoop te doen. In brede zin, van de participatie van bewoners en bestuurders tot de vormgeving van de fietspaden.

De plek waar de Gelatinebrug ongeveer moet komen | © Joram Niese