Gerrit Jan Valk (CDA) over fietsecoduct A13: ‘overbodig en duur’

Raadslid Gerrit Jan Valk (CDA) heeft een uitgesproken standpunt aangaande het fietsecoduct over de A13, onderdeel van het grotere Metropolitaanse Fietsroute tussen Delft en Rotterdam-Alexander. Hij is overigens niet alleen, er klinkt namelijk vanaf meer plekken kritiek. Ook vanuit een andere gemeenteraad, die van Pijnacker-Nootdorp.
Gerrit Jan Valk (links) en Frans van Rijnswou

Valk was woensdagochtend te gast in het radioprogramma ‘Delft Centraal’ met Frans van Rijnswou. Hij vertelde hier over zijn eigen visie aangaande het ecoduct, maar ook over verschillende andere pijnpunten die dit dossier erg kwetsbaar maken.

“We willen mensen ‘uit de auto krijgen’ en stimuleren te fietsen naar hun werk of naar school. Dus het is heel goed dat de metropoolregio fietspaden aanlegt tussen de grote steden en de grote werkgebieden”, aldus Valk. Hij vindt echter dat gemeenteraadsleden tot nu toe niet voldoende zicht hebben op de kosten. “De wethouder heeft een overeenkomst gesloten met de metropoolregio en met de andere gemeenten (Pijnacker-Nootdorp en Rotterdam, red.). Wij zijn als gemeenteraad daarover geïnformeerd, maar dat is dan ook alles.”

Dit komt doordat het volgens verantwoordelijk wethouder Martina Huijsmans een collegebevoegdheid is. Dat houdt in dat de raad hier niet over kan meebepalen. Valk: “Als gemeenteraad hebben wij het budgetrecht, dus mogen wij bepalen waar het geld aan wordt uitgegeven. Dit gaat om geld, vandaar dat wij aan de bel hebben getrokken.”

Fietsecoduct
Het fietsecoduct wordt geraamd tussen 12 en 15 miljoen euro. Als dit duurder uitvalt, is het niet zeker of de gemeenteraad hier een halt toe kan roepen, vanwege de collegebevoegdheid. Valk komt met een alternatief: “De eerste vraag is of het voor dit fietspad nodig is een fietsecoduct over de snelweg heen te leggen. Ik heb hier dan ook vragen over ingediend. Er zijn twee redenen om het niet te doen, de eerste is het tunneltje bij De Zweth. Al heeft dit tunneltje wel onderhoud nodig want hij is erg smal. Maar ook is er een tunnel bij de TU Delft, onder de snelweg door. Waarom gebruiken we die niet voorlopig?” Ook de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp haalt dit alternatief aan.

Als deze tunnels worden gebruikt zou in theorie het hele ecoduct niet hoeven worden aangelegd, meent Valk. “Ik snap niet dat dit alternatief nooit onderzocht is. Wellicht dat er een extra stoplicht moet komen of dat het tunneltje te smal is voor zo’n breed fietspad, maar dat is allemaal oplosbaar. Als later blijkt dat je alsnog een ecoduct moet gaan bouwen, dan kan dat tegen die tijd wel.”

De Zwethtunnel | Google Maps

Meerdere gemeenten
Zoals eerder gezegd zijn er meerdere gemeenten die een belang hebben bij het fietspad en -ecoduct. Een grote spil in het wiel is hierbij de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Hoewel de twee gemeenten evenveel zouden moeten kunnen bepalen, is de werkwijze bij beiden erg verschillend. “Gemeenteraad Delft heeft een brief van het college gekregen met het plan, verder niets. Aan de overkant van de snelweg, bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp, gaat het heel anders. Daar mag de gemeenteraad wél stemmen over het fietsecoduct”, meent Valk.

Dat de gemeente Pijnacker-Nootdorp wel mag stemmen, kreeg Valk te horen via een collega-raadslid uit die gemeente. “Hij belde en vroeg hoe wij er in Delft tegenover staan. Waarop ik antwoordde dat het hier niet leeft, en dat wij een brief hadden gekregen waarmee de zaak werd afgedaan. Hij zei dat ze daar die week over gingen vergaderen en het wel eens zo zou kunnen zijn dat ze tegen stemmen.” Hierover heeft Valk aan het Delftse bestuur schriftelijke vragen gesteld. Volgens hem zijn er sindsdien steeds meer partijen die twijfelen over het fietsecoduct.

Waar zegt Pijnacker-Nootdorp precies ‘ja’ of ‘nee’ tegen?
Het fietsecoduct en de -route zijn projecten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de belanghebbende gemeenten. Waar Pijnacker-Nootdorp over stemt, gaat niet direct over het wel of niet doorgaan van het fietsecoduct. “Ze stemmen over het wel of niet verstrekken van financiële steun. Zonder geld kan dat ecoduct niet worden aangelegd, maar het fietspad ook niet. Dan hebben we wel een probleem”, zegt Valk.

Luister hier naar het hele interview tussen Gerrit Jan Valk en Frans van Rijnswou.