Commissie denkt na over een veiliger Delflandplein

De rotonde aan het Delflandplein geldt als één van de meest onveilige plekken in het Delftse verkeer en dus moeten er maatregelen komen om de plek veiliger te maken. De D66 maakt zich er hard voor dat die maatregelen niet ten koste gaan van de fietser. Dat maakte de partij bekend na de commissievergadering van afgelopen donderdag.
Foto: Fred Leeflang

Er ligt op het moment een onderzoek met aanbevelingen om het Delflandplein veiliger te maken. In die aanbevelingen en nieuwe maatregelen zet D66

de fietser en de voetganger op de eerste plek. Raadslid Boris van Overbeeke: “Maatregelen om het plein veiliger te maken moeten hand in hand gaan met de fietsaantrekkelijkheid.”

37 miljoen voor renovatie Prinsenhof?>

Volgens D66 kan in onze volle stad de straat niet meer alleen de plek zijn waar auto’s zo snel mogelijk van A naar B gaan. ''Wij willen een straat waar kinderen zelfstandig naar school kunnen fietsen. Daarom zet D66 de fietser en de voetganger op 1, ook als auto’s daardoor iets langer moeten wachten”, aldus Van Overbeeke.

Tussen 2017 en eind 2019 waren er op het Delflandplein 32 ongevallen geregistreerd. Het afgelopen jaar zijn daar weer een aantal bijgekomen. Verreweg de meeste (bijna) ongelukken gebeuren tussen automobilisten en fietsers. Eerder gaf adviesbureau Antea, dat op verzoek van de gemeente Delft onderzoek heeft gedaan, de aanbeveling om de fietspaden op de schop te nemen. De onderzoekers stelden voor om het fietspad dezelfde ronding te geven als de autoweg en om op fietspaden éénrichtingsverkeer te maken. Volgens Van Overbeeke zijn de fietsers de pineut: “Maatregelen waardoor fietsers in positie inleveren ten opzichte van de auto zijn echt de omgekeerde wereld.” De maatregelen moeten zich volgens D66 juist richten op het verbeteren van de positie van de kwetsbare weggebruikers.

''We maken een mini-keukenhof in Delft''>