Blue Monday: wat moet je ermee?

Vandaag is het Blue Monday, oftewel Blauwe Maandag. Dit is de somberste dag van het jaar. De meeste mensen realiseren zich rond deze tijd dat het nastreven van onze goede voornemens lastiger is dan dat ze dachten. Vandaag ging Laurie Spitse De Hoven in om mensen te vragen of zij last hebben van Blue Monday.

Blue Monday is gelanceerd als marketingstunt en niet op wetenschappelijke gronden gebaseerd. De reclamewereld en winkels grijpen deze dag aan om kortingen te geven of producten aan te prijzen waar je je zogenaamd gelukkiger door zou voelen.

Geschiedenis
De Britse psycholoog ‘Cliff Arnall’ bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou volgens Arall te maken hebben met het feit dat het uitvoeren van goede voornemens mislukt is en de vakanties ver weg lijken.