Bewoners niet blij, maar plan fietspad Vulcanusweg tussen flats raast door

Een fietspad pal langs de voordeur: voor veel bewoners van de Atlas- en de Vuurmeesterflat is het onbegrijpelijk. Ze vrezen voor drukte, herrie en gevaar als straks duizenden (brom)fietsers per dag tussen de haaks op elkaar staande flats in Voorhof door rijden. Donderdagavond was de fietsdoorsteek onderwerp van debat. Hieruit bleek dat de voltallige gemeenteraad achter het plan staat om met alternatieven te komen.

De plek waar het fietspad moet komen | Foto: Omroep Delft
 
De fietsverbinding tussen de Röntgenweg en de Vulcanusweg is al jaren onderwerp van discussie. De gemeente ziet de doorsteek sinds 2011 als een ontbrekende schakel in het Delftse fietsnetwerk. Volgens omwonenden is de ruimte tussen de flats te smal en ongeschikt voor doorgaand verkeer. Naast veiligheid, is gebrekkige communicatie met de gemeente een zorg voor de bewoners. 

 

Geen oplossingen 
Dit alles leidde tot frustratie bij verschillende fracties in de gemeenteraad. Zo sprak GroenLinks-raadslid Klaas Herrema van geschaad vertrouwen in de buurt: “Er zijn hier fouten gemaakt.” 

 

Ondertussen wees SP-fractievoorzitter Joost van der Sluis erop dat de klachten uit de buurt niet nieuw zijn. In 2023 sprak de raad er al over en ook in 2024 stonden de zorgen van bewoners meermaals op de agenda van de gemeenteraad. Een nieuwe bewonersbrief, opgesteld met de Voetgangersvereniging , was aanleiding tot het raadsdebat van donderdagavond. 

 

Wat SP'er Van der Sluis betreft leidt het voortslepen van de situatie tot een verlies aan vertrouwen in verantwoordelijk wethouder Martina Huijsmans (Mobiliteit, D66): “We vragen heel de tijd aan de wethouder om met een oplossing te komen, maar die komt niet. Daar baal ik van.” 

 

Uitstel onmogelijk 
Ook Volt-fractievoorzitter Jorrit Treffers was kritisch op de wethouder. Waar Huijsmans eerder beloofde meer samen te werken met bewoners voor verdere uitwerking van het plan, wil Treffers een verslag zien van hoe dit in de praktijk gebeurt. Daarbij zou hij willen dat de gemeenteraad de tijd krijgt om deze samenwerking tussen wethouder en bewoners te beoordelen, voordat het asfalt is gestort.
Wethouder Martina Huijsmans verdedigt haar plan in de vergadering | Foto: gemeente Delft
 
Wethouder Martina Huijsmans erkende dat het participatieproces “laat op gang kwam”, maar ziet geen ruimte om het project nog uit te stellen. Ze legt uit dat ze te maken heeft met subsidieafspraken die aan het project verbonden zijn. “Het gaat om een project van twee ton, waarvan de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) de helft subsidieert.”  

 

Maar om die ton subsidie te krijgen, moet er volgens Huijsmans wel vaart in het project blijven. Ze zegt tegen Treffers bereid te zijn om met het gewenste verslag te komen. Tijd geven voor een beoordeling door de raad levert volgens de wethouder te veel vertraging op. 

 

Eieren voor mijn geld  
Treffers overwoog een motie om tijd te krijgen voor evaluatie of bewoners echt gehoord worden, maar kreeg daar de politieke steun niet voor. “Ik was echt meer tevreden geweest als de motie was aangenomen, maar de bewoners hebben meer aan deze uitkomst dan aan de situatie dat de motie werd weggestemd”, zegt hij tegen Omroep Delft. “Ik heb eieren voor mijn geld gekozen.” 

 

Alternatieven? 
Onafhankelijk Delft en Hart voor Delft kwamen met een motie om het idee van de fietsdoorsteek helemaal maar te schrappen. Maar andere partijen kregen ze daar heel beperkt in mee. CDA-raadslid Gerrit Jan Valk verwoordde in het debat waarom de meeste partijen die motie een stap te ver vonden: "Zoals het wordt voorgesteld, kan er nooit iets anders dan een voetpad komen."  

 

Valk kwam daarentegen ook met zijn eigen voorstel, waarin hij de wethouder oproept om met alternatieven te komen, en daarbij te laten zien wat nu de voor- en nadelen zijn van verschillende opties. De voltallige gemeenteraad schaarde zich achter dit plan. 

 

Brief beantwoord 
De wethouder zal dus komen met een overzicht van alternatieve routes en de daarbij horende voor- en nadelen van de fietsdoorsteek. De vraag rijst wat de bewoners hiermee opschieten. Als er namelijk iets duidelijk is geworden in het debat, dan is het dat de wethouder niet van plan is terug te schakelen bij dit project. Ze zegt toe de raad te informeren, maar tijd nemen voor evaluatie wil ze niet.  

 

Dat alternatieven ook geen optie zijn, blijkt daarbij ook uit de antwoorden die de gemeente gaf op de bewonersbrief die de aanleiding vormde voor dit debat. In een van de eerste zinnen valt al te lezen: “In deze brief geven wij een toelichting waarom we deze fietsverbinding gaan realiseren.” In deze formulering is geen sprake van twijfel, of de mogelijkheid een andere route te kiezen. Daarmee lijkt het duidelijk dat het fietspad er komt, met of zonder bezwaren.