Oud-journalist en muzikant Henk de Kat overleden
Delftenaar Henk de Kat (1947–2025) is deze week overleden aan de gevolgen van een hartstilstand. De Kat was jarenlang een van de drijvende krachten in de lokale journalistiek én een bevlogen muzikant die de cajun- en zydecomuziek uit Louisiana naar Delft bracht.
Journalist met hart voor de stad
De Kat begon zijn journalistieke loopbaan in de jaren zeventig. Hij ging toen snel aan de slag bij de Delftsche Courant, destijds onderdeel van uitgeverij Sijthoff. Hij werkte zich op van verslaggever tot redactiechef.
Onder zijn leiding kreeg de krant een herkenbare lokale stem. Tijdens spraakmakende dossiers, zoals de zogenoemde Koetsiertje-zaak, benadrukte hij steeds zorgvuldigheid en integriteit.
Ook was hij actief bij de Haagsche Courant, waar hij schreef over stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening. Toen de Haagsche en Delftsche Courant opgingen in het AD, koos hij bewust voor zijn vertrek. Hij had moeite met de schaalvergroting en het verdwijnen van lokale verankering. “Echte journalistiek begint bij nabijheid,” zei hij daar later over.
Ook na zijn pensioen bleef hij zich inzetten voor de lokale pers. Zo was hij mede-initiatiefnemer van het Mediafonds Delft, dat in 2020 werd opgericht om onafhankelijke onderzoeksjournalistiek te stimuleren. Tot begin dit jaar was hij intensief betrokken bij de professionalisering van de redactie van Omroep Delft.
“Met het overlijden van Henk verliest Delft een creatieve en geëngageerde nieuwsmaker,” zegt voorzitter Cees van Velzen van Omroep Delft. “Steeds met passie voor onafhankelijke journalistiek en liefde voor de stad. Daarmee droeg hij, op zijn eigen wijze, bij aan de ontwikkeling van onze omroep.”
Ook goede vriend Tijn Noordenbos roemt De Kat. “Henk heeft zich altijd sterk gemaakt voor een betere lokale media. Daar bleef hij jaren mee doorgaan, wat een uithoudingsvermogen.”
Pionier van de zydeco
Naast zijn journalistieke werk was De Kat een vaste waarde in de Delftse muziekscene. In de jaren zeventig speelde hij bas in de BB Bluesband en richtte hij later La Blusa op, waarmee hij de aanstekelijke zydeco en cajun uit Louisiana in Nederland introduceerde.
Met zijn latere band Les Chats Cadiens kreeg hij internationale erkenning. Hun eerste album werd uitgeroepen tot beste Europese zydeco-cd, en De Kat werd twee keer verkozen tot beste zydeco-accordeonist van Europa.
Hij trad op in binnen- en buitenland, met als hoogtepunt optredens op het North Sea Jazz Festival. In 2022 werd hij bij de PopDelft Music Awards genomineerd in de categorie Delftse Legende, en hij kreeg een eigen steen in de Delft Music Tour.
De Kat stond bekend als een bevlogen accordeonist met een groot hart voor Louisiana-muziek. Zijn motto was eenvoudig: muziek is er om te dansen én te verbinden. Hij bracht zijn liefde voor het genre over op generaties muzikanten, onder wie vele Delftenaren.
Muzikale vriendschappen
In latere jaren koos De Kat voor een akoestisch geluid, samen met gitarist en violist Ferdinand Bakker (gitaris/violist) en anderen. Hun optredens stonden bekend om hun warme, doorleefde klank.
Bakker noemt hun samenwerking “hecht en intens”: “Nog geen twee weken geleden speelden we jouw geliefde cajun blues. Jij altijd serieus, ik probeerde je te verleiden tot improvisatie. Dan lichtten je ogen op en verscheen die brede glimlach. Samen spelen gaf een unieke band — een vriendschap die ik erg zal missen,” aldus Bakker.
Een nalatenschap in muziek en media
Collega-muzikant en journalist Willem de Bie herinnert zich De Kat als “een bron van ideeën en energie”: “Je kwam ooit de Popkelder binnen en zei: ‘Ik heb een idee voor een nieuwe band.’ Cajun en zydeco spelen wás een goed idee. Met La Blusa hebben we zoveel mooie optredens gehad, altijd met jouw accordeon en stem voorop. Jouw enthousiasme en jouw lekkere muziek ga ik missen.”
 
         
        