Aantal dodelijke fietsongelukken verdubbeld, ook toename in Delft

Delft is een echte fietsstad. Er is voor fietsers een goede infrastructuur, ook zijn er plannen voor een fietssnelweg naar Rotterdam. De stijgende populariteit voor het fietsen maakt dat er steeds meer verschillende soorten rijtuigen op de weg zijn, denk aan racefietsen, E-bikes en Fatbikes. Daardoor wordt er met steeds meer verschillende snelheden gereden. Dit kan leiden tot fietsongelukken, soms met dodelijke afloop. Het landelijk percentage fietsverkeersongelukken tegenover het totaal aantal verkeersongevallen is de afgelopen twintig jaar verdubbeld, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Fietsers in de herfst | © Unsplash

Twintig jaar geleden lag het landelijk percentage verkeersongelukken met fietsers rond de 20 procent, nu ligt dat rond de 40 procent. Het aantal dodelijke ongevallen voor fietsers neemt ook toe. Zo waren er begin deze eeuw 140 fietsdoden te betreuren, en zijn dat er nu zo’n 270. Dit terwijl het aantal dodelijke auto-ongelukken juist afneemt.

Exacte cijfers voor Delft zijn er niet, maar voor de hele randstad geldt dat het niet beter gaat dan gemiddeld. Er is ook geen reden om aan te nemen dat het in de Prinsenstad wél beter gaat dan het landelijk gemiddelde. “Er is data van het aantal verkeersongevallen. In die data zien we dat er veel ongelukken met fietsers gebeuren. Ook een aantal ongelukken met letsel of zelfs de dood als gevolg”, aldus Aartjan Collee van de Fietsersbond Delft. “Ik schrok ervan dat het aantal zo hoog is. Als je kijkt naar de cijfers zie je dat het eigenlijk een trend is van de afgelopen jaren, helaas. Eigenlijk hadden we dit ook aan kunnen zien komen”, vertelt Collee. Volgens hem komt dit ook voor een deel door senioren op E-bikes. “Hoe jonger de fietsers zijn, hoe minder ongelukken met een dodelijke afloop.”

Sneller fietsverkeer
Een derde van de dodelijke ongelukken zijn eenzijdige ongevallen. De fietsers zijn dan gevallen en ongelukkig terechtgekomen. Ook dit kan te maken hebben met leeftijd en het gebruik van een elektrische fiets. “Senioren zijn het misschien niet gewend om op zo’n elektrische fiets te rijden waardoor er sneller ongelukken gebeuren”, aldus Collee.

Toch is het ruime merendeel van de ongevallen er eentje met een ander voertuig. Vaak gaat het dan om een auto, busje of vrachtwagen. “Je ziet dan dat automobilisten nog onvoldoende rekening houden met een toegenomen snelheid van de fietsers.”

Luister hier naar het volledige interview.