Wethouder Frank van Vliet opent tentoonstelling in Museum Prinsenhof Delft

Zaaloverzicht van tentoonstelling 'Amalia. Ambitie met Allure'. Foto: Marco De Swart

Op woensdag 15 september is in Museum Prinsenhof Delft op feestelijke wijze de tentoonstelling 'Amalia. Ambitie met Allure' geopend. Tijdens de opening reikte museumdirecteur Janelle Moerman het eerste exemplaar van de publicatie uit aan Frank van Vliet, wethouder Klimaat, Cultuur en Openbare ruimte. Woordkunstenaar Xem Vermeij gaf de avond een hedendaags tintje met een spoken word ode aan sterke vrouwen. Tijdens het openingsweekend op 17 en 18 september organiseert Museum Prinsenhof Delft allerlei activiteiten om de opening te vieren.

Amalia van Solms was de vrouw van Frederik Hendrik, maar vooral één van de meest invloedrijke vrouwen uit de 17de eeuw. Er is een lezing van conservator Julia van Marissing over de politieke rol van Amalia in de Republiek. Bezoekers kunnen luisteren naar zes verschillende verhalen over de 'Making Of' van de tentoonstelling en genieten van de 'smaak experience' met tv-chef Nadia Zerouali. Het hele programma wordt verrijkt met 17de eeuwse live muziek in het museumcafé Blauw.

Gratis entree voor alle Amalia’s
Meisjes en vrouwen die ook Amalia heten, mogen het weekend van 16, 17 en 18 september gratis naar het museum en krijgen bovendien een leuk t-shirt. Het volledige programma van het openingsweekend vind je op de website van het museum.

Talks met inspirerende gasten
Op vrijdag 21 oktober en 18 november nodigt Museum Prinsenhof Delft in de 'A Talks' gasten uit om vanuit hun professionele en persoonlijke achtergrond een hedendaagse reflectie te geven op een van de A’s van Amalia. Wat betekenen Ambitie, Aanzien, Atypisch en Autoriteit voor Nadine Ridder, Cheyenne Haatrecht, Bregje Hofstede en Lara Nuberg? Op die avonden kunnen bezoekers naast deze lezingen ook de tentoonstelling bezoeken en napraten met andere bezoekers Aanmelden kan via de website.

V.l.n.r.: woordkunstenaar Xem Vermeij, wethouder Frank van Vliet, directeur Janelle Moerman. Foto: Guus Schoonewille