Verschillende organisaties trekken aan de bel voor ondernemers in Delft

De Stichting Centrum Management Delft, Koninklijke Horeca Nederland, Bestuurlijk Overleg Binnenstad en Platform Toerisme hebben een brief gestuurd naar Burgemeester van Bijsterveldt om te overleggen hoe zij de ondernemers kunnen ondersteunen in deze zware periode. "De burgemeester heeft al een reactie gegeven en leeft mee met de ondernemers", zegt Sandra Kooiman Centrummanager Ondernemersvereniging Binnenstad Delft tegen Omroep Delft.

Op het nieuws stromen de berichten binnen dat winkels weer open zouden mogen. Vrijdagavond tijdens de persconferentie horen we definitief wat daar de plannen voor worden. "Maar het kan ook niet langer meer," zegt Kooiman. "De schade wordt zo groot, ook emotioneel en de burgemeester begrijpt dit. De overheid beslist uiteindelijk wat er gebeurt, maar er wordt landelijk ook wel een signaal afgegeven door de ondernemers. De burgemeester bespreekt de situatie dan ook met andere burgemeesters."


Ook zit Stichting Centrum Management Delft niet stil. "In december is er het initiatief ontstaan samen met Bestuurlijk Overleg Binnenstad, Parkeren Delft, de gemeente Delft en Stichting Ondernemersfonds Delft om in Delft gratis parkeren mogelijk te maken. In maart willen we deze actie weer oppakken, als de wereld er weer wat leuker uitziet."

Leegstand
Ondanks dat de niet essentiële-winkels al meerdere malen gesloten zijn, is er geen sprake van meer leegstand in Delft. De leegstand is tussen de 3 en 4 procent, dit blijft hetzelfde als voor de coronacrisis. "We krijgen er zelfs nieuwe ondernemers bij," zegt Kooiman opgewekt.

Oplossingen
Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor onder andere desinfecteergel. Toch probeert Ondernemersvereniging Binnenstad Delft nog een extra handje te helpen. Zo vertelt Kooiman: "Er is een team, genaamd ‘Gastvrij Delft’. Ondernemers konden zich hier voor opgeven als ondersteuning bij het deurbeleid, maar ook bij mogelijke rijvorming buiten."

Creatief en weerbaar
De horeca lijkt vooralsnog niet open te gaan. Kooiman is trots op de mensen die binnen de horeca werken: "De horeca krijgt harde klappen te verduren, maar desondanks zijn zij heel creatief en hebben ze goede oplossingen. Het is een vak apart hoe ze het oppakken en blijven focussen. Ze bewijzen keer op keer hoe creatief en weerbaar ze zijn."