(VIDEO) Ondernemers over zero-emissiezone: ‘einde van de Delftse markt’

“Als ze dit doen, dan gaat de stekker eruit", zegt marktkoopman Herman bij zijn kraam met fietsaccessoires. Hij doelt op de zero-emissiezone die per 1 januari 2025 van kracht gaat in de binnenstad van Delft. De CVAH, de branchevereniging die marktondernemers vertegenwoordigt, gaat in protest. Omroep Delft verslaggever Tom Richmond ging de Markt op om de stemming te peilen. Zie de video hieronder:
Reportage op de markt door Tom Richmond | Video: Laurie Spitse

Het invoeren van een zero-emissiezone houdt in dat wagens die op fossiele brandstof rijden niet meer in de binnenstad mogen komen. Marktverkopers hebben volgens CVAH veelal wagens die op diesel rijden en kunnen daardoor niet meer met hun producten naar de Markt komen. Om dit op te lossen zouden zij elektrische voertuigen aan moeten schaffen. Een grote investering. Marktkoopman Rick: “Die verdien ik niet terug, dan moet ik stoppen. Buiten dat, zijn er genoeg laadpalen tegen die tijd?” 

Wegblijvende kooplui 
In gesprek met Omroep Delft geven marktverkopers aan dat zij het ermee eens zijn dat er iets moet gebeuren om emissies te verminderen. Toch vinden zij dat de uitwerking van het zero-emissieplan tekortschiet. Een van hen zegt: “Ik kan het hele land doorrijden in mijn wagen en die tweehonderd meter de binnenstad in, zouden dan niet kunnen.”  

Er klinkt een oproep aan wethouder Martina Huijsmans om een ontheffing te geven tot 2030, liefst tot 2035. “Tegen die tijd is er ook een markt voor tweedehands elektrische bussen. Daardoor zouden we tegen een betaalbare prijs aan een voertuig kunnen komen, terwijl er in die periode ook de nodige voorzieningen geplaatst kunnen worden. Een van de marktlui zegt: “Ik heb er vertrouwen in dat die ontheffing er komt.” Zijn argument hiervoor is: “Anders houdt het op met de markt.”  

Andere steden 
Delft is niet de enige stad die een zero-emissiezone in wil voeren. Dit gebeurt in veel Nederlandse gemeenten. Ook in andere steden protesteren de marktmensen hiertegen. In sommige steden wordt het verzoek tot ontheffingen voor markten al ingewilligd. De CVAH schrijft: “de gemeenteraad van Maastricht en het college van B en W van de gemeente Enschede hebben besloten om voor de ambulante handel een algehele collectieve ontheffing in te voeren tot 2030".  

Ook ondernemers op de Markt in Delft zien dat er in meerdere gemeenten gekeken moet worden naar oplossingen. Een van hen zegt: “Ik sta ook in Gouda en daar zou het gaan om tweehonderd meter die ik dan niet in die wagen mag.” 

Tom Richmond in gesprek met de marktmeester