Museum Prinsenhof Delft krijgt bijzonder portret

Museum Prinsenhof Delft heeft de collectie dankzij een schenking van de Vriendenvereniging van het museum kunnen aanvullen met een opmerkelijk schilderij. Het is een schilderij van Louise de Coligny door de Delftse portretschilder Michiel van Mierevelt.

Het portret van de vierde en laatste vrouw van Willem van Oranje ontbrak nog in de collectie van het museum. De aankoop is mogelijk gemaakt door de vriendenvereniging van Museum Prinsenhof, ter gelegenheid van haar veertigjarig bestaan. Het schilderij is deze week officieel overgedragen.

Uniek portret

Een geschilderd portret van Louise de Coligny ontbrak in de collectie van het museum. Geschilderde portretten van de dochters en vrouwen van Willem van Oranje zijn heel zeldzaam op de kunstmarkt. Met de nieuwe aanwinst kan het museum het persoonlijke verhaal van Willem van Oranje aanvullen met het perspectief van Louise als moeder, echtgenoot en staatsvrouw. Het schilderij is van hoge kwaliteit en het mooiste portret van Louise de Coligny dat kan worden toegeschreven aan Van Mierevelt. Het portret wordt onderdeel van de vaste opstelling in Museum Prinsenhof Delft.

Michiel van Mierelvelt heeft een groot oeuvre
 
Van Mierevelt (1566-1641) maakte in zijn leven vele duizenden schilderijen. Zelf meende hij er tienduizend te hebben gemaakt. Deskundigen schatten het op enkele duizenden. Er zijn in ieder geval 629 door hem gemaakte portretten bekend. Hij portretteerde burgemeesters en bierbrouwers en de stadhouderlijke familie. Hij schilderde in 1607 stadhouder Maurits, graaf van Nassau; de latere Prins van Oranje. In 1625 werd hij tot hofschilder benoemd door prins Frederik Hendrik van Oranje.

Vierde vrouw van Willem van Oranje
 
Louise de Coligny (1555-1620) is de vierde en laatste vrouw van Willem van Oranje (1533-1584). Zij woonde in zijn laatste levensjaar met hem in het Prinsenhof. Louise was aanwezig toen haar echtgenoot op 10 juli 1584 werd vermoord door Balthasar Gerards. Volgens de overlevering zou Louise haar man voor Balthasar Gerards hebben gewaarschuwd, omdat zij zijn duistere gestalte niet vertrouwde. Na de moord hertrouwt de jonge Louise niet meer. Zij zet zich de rest van haar leven in voor de belangen van de kinderen en de nalatenschap van haar man en die van de republiek.
Directeur Janelle Moerman (links) van Museum Prinsenhof Delft en voorzitter Josée Claassen van de vriendenvereniging bij de overdracht van het portret van Louise de Coligny.