'Meisje met de fluit' niet van Vermeer

Johannes Vermeer is een van de bekendste Nederlandse schilders. In het Vermeer Centrum in Delft zijn van alle werken van de 17de -eeuwse meester kopieën te bewonderen. Het geeft een mooi overzicht van zijn werk.

In de National Gallery of Art in Washington hangt het origineel van het schilderij ‘Meisje met de fluit’. Het behoort tot hun vaste collectie. Het museum heeft nu bekend gemaakt dat ze hebben vast gesteld dat het niet van de hand van Johannes Vermeer is.

Precies het tegenovergestelde

In het Amerikaanse museum werd ontdekt dat op het schilderij in vergelijking met andere werk van Vermeer geen gebruik werd gemaakt van grof gemalen pigmenten in de onderlagen en fijn gemalen pigmenten voor de laatste lagen. De schilder van het 'Meisje met de fluit' deed precies het tegenovergestelde.
“Ik denk dat de dingen die het museum in Washington heeft gevonden inderdaad kloppen. Als je dit werk vergelijkt met andere werken van Vermeer dan heeft het een andere soort opbouw. In het Vermeer centrum zullen we er voor zorgen dat deze nieuwe informatie bij het schilderij komt te hangen”, aldus Herman Weyers, directeur van het Vermeer Centrum.

Verhaal over Vermeer wordt steeds aangevuld

De kennis over het werk van Johannes Vermeer neemt door de toepassing van de laatste technieken steeds maar toe. “Met die nieuwe ontdekkingen kunnen wij het verhaal over Vermeer en zijn werk steeds beter aanvullen”, zegt Weyers. “Door constant vragen op te roepen en nieuwe dingen te ontdekken, blijft Vermeer in de belangstelling. Dat is voor het Vermeer Centrum wel fijn”. “Onlangs was er een groepje mensen in ons centrum die ook een bezoek aan het Mauritshuis hadden geboekt en daarvoor bij toeval eerst ons terecht kwamen. Die waren blij met de informatie die ze hier op deden.”, zegt Weyers, “Zij vonden dat ze met de informatie bij ons opgedaan de schilderijen van Vermeer in het Mauritshuis beter konden begrijpen.”

Nog veel vragen

Volgens het Amerikaanse onderzoeksteam is Meisje met de fluit gemaakt door wellicht een student of leerling in opleiding van de meester. Die persoon zou de techniek hebben begrepen, maar voor de toepassing er van beperkte vaardigheden hebben gehad. Herman Weyers zegt dat altijd wordt aangenomen dat Vermeer zonder assistenten en leerlingen werkte. “Het onderzoek roept ook veel vragen op”, meent hij.

Luister het gesprek met Herman Weyers hier in zijn geheel terug.