Meest efficiënte waterstofauto moet uit Delft komen

Als het aan een groep Delftse studenten ligt moet de meest efficiënte waterstofauto uit Delft komen. Het Eco-Runner Team Delft ontwerpt en bouwt de auto. Het team bestaat uit een groep ambitieuze studenten die de grenzen van duurzame mobiliteit willen verleggen door een extreem efficiënte waterstofauto te ontwerpen, bouwen en promoten.

Vorig jaar mochten ze zich al de ontwerpers van ‘s werelds meest efficiënte waterstofauto noemen. Dit jaar leggen ze de lat nog hoger en is er de ambitie om ook een wereldrecord te behalen. De studenten werken vanuit de Dream Hall, een speciaal ingerichte locatie op de campus van de TU Delft.

Voorbouwen op succes

Het Eco-Runner Team Delft is een jaarlijks terugkerend project, waarin een team van 24 studenten van verschillende faculteiten binnen een jaar een compleet nieuwe en efficiënte waterstof aangedreven auto ontwerpen en ontwikkelen. Voortbouwend op het succes van het team van vorig jaar, dat een uitzonderlijke efficiëntie bereikte, stelt het team ambitieuze doelen voor het huidige jaar. Zo willen ze de auto van vorig jaar verbeteren door er een lange afstand mee af te leggen. Het hoofddoel van het team van 2022-2023 is om officieel het wereldrecord te verbreken voor de langste afstand ooit gereden door een waterstofauto zonder te tanken.

Alternatieve schone en duurzame brandstof

Als veelzijdige energiedrager kan waterstof voor meerdere doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld voor warmteproductie, algemene energiebron in de industrie en als brandstof. In de Eco-Runner waterstofauto wordt waterstof omgezet in elektrische energie. Hierbij ontstaat alleen waterdamp en warmte. Met name in de transportsector leveren elektrische motoren op een accu tot nu toe onvoldoende bereik en belasten ze door het opladen het al overvolle energienetwerk. Er wordt dus volop gekeken naar waterstof als een alternatieve schone en duurzame brandstof.

Robuuste auto

Waar de Eco-Runner in uitblinkt is het efficiëntieniveau van het ontwerp, dit behalen ze door de technische grenzen op te zoeken met bijvoorbeeld het gewicht en de aerodynamische vorm van de auto. Hier voor is een robuustere auto nodig is. De auto gaat dit jaar namelijk een afstand van ruim 2056 kilometer afleggen, waarbij materiaalmoeheid op kan treden, dus werd de stevigheid significant verbeterd. De nieuwe vorm van de auto is ontworpen om optimaal te kunnen presteren tijdens de wereldrecordpoging waarbij een zo laag mogelijke luchtweerstand essentieel is.
De auto is op 2 mei onthuld tijdens de Car Reveal. De wereldrecordpoging vindt in juni plaats.

De Eco-runner