Geparkeerde auto’s vanaf morgen verboden in groot deel binnenstad

De auto parkeren op plekken als de Gasthuisplaats, de Koornmarkt of de Molslaan: vanaf dinsdag 1 juli is het niet meer toegestaan. Het is de eerste stap van de uitbreiding van het autoluw-plus gebied in de Delftse binnenstad.

Aan de Koornmarkt mogen vanaf morgen geen auto’s meer parkeren | Foto: Michiel1972
De uitbreiding gaat in fases. Vanaf morgen zijn ruim tweehonderd parkeerplaatsen verdwenen, voornamelijk in het zuidwesten van de binnenstad. Bewoners en bezoekers moeten hun auto voortaan in een van de parkeergarages als de Phoenix- of Zuidpoortgarage zetten.Verder kan er ook gebruikgemaakt worden van het nieuwe parkeergebied A, dat bestaat uit onder meer de Oude Delft, het Achterom, Westvest en een deel van de Zuidwal. Dit gebied blijft nu nog toegankelijk, maar zal later ook autoluw worden.
 
Gehandicaptenparkeerplaatsen op straat blijven wel behouden. Bewoners die slecht ter been zijn kunnen als eerste een vergunning krijgen voor parkeergebied A, volgens de gemeente.
 
Uitbreiding autoluw-plusgebied | Bron: Gemeente Delft
 
Buiten het parkeerverbod, mogen auto’s voorlopig nog wel in de straten komen die zijn toegevoegd aan het autoluw-plusgebied. Nieuwe toegangsregels, waarbij alleen voertuigen met een ontheffing het gebied in mogen, gaan pas op 1 januari 2026 in.
 
Tijdelijke inrichting
Met het uitbreiden van de autoluw-pluszone wil de gemeente er naartoe werken dat er minder auto's in de binnenstad komen, zodat er meer ruimte is voor voetgangers. 
 
Op plekken waar eerst auto's stonden, komt voorlopig ruimte voor groen, zitplekken en fietsparkeren. De definitieve inrichting van de ruimte laat nog op zich wachten. De gemeente zegt samen met bewoners en ondernemers te willen bepalen wat er moet komen in plaats van parkeergelegenheid. Zo mogen bewoners tot 2 juli aangeven wat hun voorkeur is voor de toekomst van de Gasthuisplaats.
 
Zorgen bij bewoners
Niet iedereen is gerust op de plannen. Bewoners en ondernemers verzetten zich de afgelopen jaren tegen de uitbreiding van het autoluw-plusgebied. En nog steeds leeft de vrees dat het verlies van parkeerplekken in het hart van de stad tot problemen zal leiden.