Gemeente gaat kwetsbare jongeren eerder helpen bij financiële vragen

Kwetsbare jongeren moeten ruim voor hun achttiende verjaardag al voldoende worden aangeleerd hoe om te gaan met geld, vindt de gemeente Delft. Dit omdat er financieel vanaf die leeftijd het een en ander verandert. Daarnaast moeten ouders met een uitkering tijdig worden ingelicht over het wegvallen van bepaalde toeslagen. Ook moet er worden gekeken naar een gehele gezins- of leefsituatie, niet slechts naar individuen.
De Markt en het Stadhuis | Joram Niese

Dit wordt aanbevolen door het Instituut Sociaal Raadslieden (ISR) in hun jaarverslag van 2022. Hiervoor is onderzoek gedaan naar ruim 2500 casussen. Uit dit onderzoek zijn aanbevelingen voor verschillende zaken gerold, waaronder schulden en bestaanszekerheid. De gemeente lijkt in een aantal aanbevelingen mee te gaan.

‘Financieel volwassen’
Het stadsbestuur erkent dat jongeren op hun achttiende verjaardag niet direct financieel volwassen zijn. Hiervoor is volgens hen een langer leerproces nodig. Om dit te ondersteunen wordt een nieuwe app ontwikkelt om de financiën van jongeren inzichtelijker te maken. Deze app komt in 2024 op de markt. Daarnaast wil de gemeente influencers inzetten om posts, vlogs of filmpjes te maken over 18 jaar worden en de omgang met geld.

Er gebeurt al het een en ander om Delftse jongeren vanaf hun achttiende verjaardag over financiën te onderwijzen. Zo krijgen zij op het moment dat zij wettelijk volwassen worden een brief met daarbij een NIBUD-boekje. Hier zal de gemeente in de toekomst informatie aan de ouders toevoegen, over financiële veranderingen zoals het wegvallen van toeslagen.

Financiële Winkel Het ISR beveelt aan dat de gemeente eerst het gesprek met de burger moet voeren en dubbelchecken, voordat schuldconsulenten een beslissing maken. Zo worden individuele situaties beter beoordeeld. De gemeente stelt dat dit al lang gebeurt in de vorm van de Financiële Winkel.

“De Financiële Winkel probeert gedurende het hele schuldentraject intensief in contact te zijn met de inwoner. (…) We vinden laagdrempelige communicatie belangrijk. Bij voorkeur communiceren we daarom via fysieke gesprekken, telefonisch, via app-contact of e-mail”, stelt de gemeente in hun reactie aan ISR.


Klik hier om de gehele reactie van het college in te zien.


Klik hier om het Jaarverslag 2022 van ISR in te zien.