Flatbewoners zitten ongevraagd in hitte en krijgen enorme gasrekening: 'Ik wil weg'
Bewoners van twee flats in Delft zijn boos omdat ze een flinke energierekening hebben gekregen, terwijl ze de verwarming niet hoger hebben gezet. De kosten zijn volgens hen onverklaarbaar hoog. 'Mijn buren zitten financieel in de problemen.'
De bewoners van de flats aan de Liszstraat en César Franckstraat kregen onverwachts een energierekening op de deurmat. Daar stond in dat ze ongeveer twee keer zoveel moesten gaan betalen voor gas, plus eenmalig tussen de 600 en 700 euro voor de rekening van 2023.
Voor bewoonster Jolanda Oosterman begon toen het rekenwerk. 'Ik zag meteen dat het niet klopte, het is een buitenproportioneel bedrag.'
Meer dan miljoen in twee jaar
Jolanda denkt dat Vidomes, een woningcorporatie die de flats in 2022 hebben overgenomen, de gaskosten verhoogt om extra geld binnen te krijgen. 'Over twee flats gaat het om 573.000 euro per jaar. In twee jaar tijd is dat meer dan een miljoen euro. Dat is geen kattenpis.'
Voor veel bewoners is de maat vol. Zo ook voor Ayoub. 'Wij moeten een paar honderd euro extra betalen, terwijl we de verwarmingsknop nooit hebben aangeraakt,' vertelt hij gefrustreerd.
Verwarming zachter zetten lukt niet
In de flatwoningen zit een blokverwarming. Hierdoor stroomt er constant warm water door de buizen en dat zorgt voor warmte in de woningen (ook als de bewoners de verwarming niet hoger zetten).
Bewoonster Andrea klaagt ook over de gang van zaken. 'Het lijkt gewoon alsof ik opnieuw in de overgang zit, zo warm heb ik het. Het voelt als een verdienmodel van de woningcorporatie.'
Fred, een andere bewoner, is zijn vertrouwen in de woningcorporatie verloren en overweegt zelfs te verhuizen. 'Ik heb nooit de verwarming aan, leef ongewenst in de warmte en toch moet ik een enorm bedrag bijbetalen. Ik voel me niet serieus genomen, dat draagt eraan bij dat ik weg wil.'
Bewoners eisen actie
De bewoners hebben inmiddels een stookkostencommissie opgericht en meer dan 300 handtekeningen verzameld. Ondanks meerdere pogingen om in gesprek te komen met Vidomes, blijft een oplossing volgens bewoners ver te zoeken.
'In juli hebben we een officiële klacht ingediend. Vidomes zei toen dat onze berekening niet klopt, maar ze kwamen niet met een onderbouwing waarom dat zo zou zijn. Ze beweren transparant te zijn, maar laten daar ondertussen niets van zien', laat Jolanda weten.
Vidomes gaat aan de slag
Vidomes laat weten op de hoogte te zijn van de hoge temperatuur in de woningen en zegt het systeem versneld te gaan vervangen. 'Wij zijn blij dat wij deze woningen comfortabeler en energiezuiniger kunnen maken.'
De woordvoerder stelt dat energiekosten overal in Nederland zijn gestegen. 'Aan de hoogte van de kosten kunnen wij dus niks veranderen.'
'Hogere kosten zijn toegelicht'
Transparantie naar de huurders is een belangrijk punt, vertelt de woordvoerder. 'Op kantoor hebben we met vertegenwoordigers van de huurders de hogere kosten toegelicht.'
'We hebben de huurders geattendeerd op een mogelijke verhoging van het voorschotbedrag', laat de woordvoerder weten.
Bron: Omroep West