Extra hinder voor bedrijven door onderhoud Delftse bruggen

Twee Delftse bruggen blijven langer dicht dan gepland. Door technische en financiële beperkingen kunnen werkzaamheden aan de Koepoortbrug en Oostpoortbrug niet worden uitgevoerd zoals bedacht. Daardoor duurt de stremming voor de scheepvaart drie weken langer dan verwacht. Dat blijkt uit een brief van gedeputeerde Frederik Zevenbergen aan de Provinciale Staten.
De Koepoortbrug | Foto: M. M. Minderhoud

De provincie voert sinds 2023 grootschalig onderhoud uit aan negen bruggen tussen Rotterdam en Den Haag. Eerder werden onder andere de Kruithuisbrug en de Hambrug aangepakt; de Reineveldbrug is momenteel aan de beurt, en in juli start het werk aan de Kandelaarbrug. Het totale project loopt door tot in 2026.

Tien jaar niks
De gekozen onderhoudsaanpak moet ervoor zorgen dat er na afronding van het project minstens tien jaar lang geen grote afsluitingen meer nodig zijn. Tot die tijd moeten bedrijven en schippers op de Delftse Schie echter rekening houden met herhaalde stremmingen.

Vertraging
Voor bedrijven die afhankelijk zijn van vervoer over water levert de vertraging bij de Delftse bruggen hinder op. Afvalverwerker AVR is een van de bedrijven die er last van heeft. “Er moet in zulke situaties bijvoorbeeld langer worden opgeslagen, of we moeten omvaren,” laat een woordvoerder weten. Over de financiële impact doet het bedrijf geen uitspraken.

Langdurig werk
Volgens Zevenbergen was in eerste instantie gedacht dat het tijdelijk verwijderen van de brugdekken de hinder zou beperken. Maar dat bleek bij beide bruggen uiteindelijk technisch niet haalbaar, of veel te duur. De werkzaamheden moeten daardoor op locatie worden uitgevoerd. Vooral het vervangen van de slijtlaag, het conserveren van het brugdek en het vernieuwen van de besturingsinstallatie zorgen voor langdurige stremmingen.