Eerste energieneutrale station in Nederland is Delft Campus

Het allereerste energieneutrale station in Nederland is een feit: sinds maandag 20 december is Station Delft Campus officieel in gebruik voor reizigers. Bijzonder aan dit station is dat er net zoveel energie wordt opgewekt als dat er verbruikt wordt.

Begin 2019 begon ProRail met de vernieuwing van het station. Station Delft Campus is helemaal vernieuwd, zo is de entree vernieuwd, zijn er twee nieuwe perrons, vier nieuwe liften en een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel. De nieuwe perronkap is ook opvallend, deze bestaat namelijk uit zonnepanelen.

“Ik ben enorm trots dat wij hier in Delft het eerste energieneutrale station van Nederland in gebruik mogen nemen’’, zegt Stephan Brandligt, wethouder duurzaamheid. ‘’In 2050 wil Delft een energieneutrale stad zijn, dit station is een prachtige stap in die richting.’’

Levendige bestemming
Het gebied rondom het station is ook volop in ontwikkeling. Brandligt gaat verder: “Het nieuwe station is onderdeel van de gehele gebiedsontwikkeling in Schieoevers. Werken en wonen, leren en maken, denken en doen komen hier straks samen. Het stationsgebied wordt zo een aantrekkelijke, levendige bestemming en verblijfsplek. We werken hierbij nauw samen met de TU Delft en onze andere partners in het gebied.”

“Het vernieuwde station verbetert de verbinding en bereikbaarheid met de TU Delft en de bedrijven en wijken in de directe omgeving”, voegt mobiliteitswethouder Martina Huijsmans toe. “Bij de ontwikkeling van Schieoevers zetten we in op een duurzaam mobiliteitssysteem. Minder gebruik van de auto en een lage parkeernorm. Dat kan alleen als er hoogwaardig openbaar vervoer beschikbaar is voor de reiziger. Dat is ook echt nodig. We verwachten dat het aantal reizigers op dit station de komende 10 jaar verdubbelt.”

Nooit meer vernikkelen van de kou
Vanwege de groei is er tijdens de verbouwing ook rekening gehouden met de aanleg van twee extra sporen. NS heeft de ambitie om in de dienstregeling van 2025 elk uur zes sprinters te laten rijden. Nu rijden er nog in beide richtingen vier sprinters per uur. Het voordeel straks? Reizigers hoeven dan nooit langer dan tien minuten op een trein te wachten.

Station Delft Campus ligt middenin de metropoolregio Rotterdam Den Haag. “Op het station is het een komen en gaan van mensen. Denk aan studenten en medewerkers van de TU Delft en bedrijven in de omgeving. De economie van de toekomst krijgt hier echt een gezicht”, aldus Igor Bal portefeuillehouder OV-ontwikkeling. “En dit is pas het begin. Door de aanleg van twee extra sporen kunnen reizigers straks razendsnel van Leiden naar Dordrecht, en hebben zij een goede aansluiting op het openbaar vervoer netwerk in de hele regio.”

Zie hieronder de video die we eerder dit jaar maakten van de opening van de fietstunnel: