Delftse Mondriaan reist naar Doha

Kunstenaar René Jacobs met "We are Mondrian"

René Jacobs, de innovatieve Delftse beeldend kunstenaar, blijft internationale aandacht trekken met zijn unieke benadering van iconische kunstwerken. In een interview bij Omroep Delft gaf hij een inkijk in zijn artistieke proces en de achterliggende gedachten van zijn nieuwste werk “We are Mondrian.” Jacobs, die eerder bekendheid verwierf met een interpretatie van Vermeers *Meisje met de parel*, heeft met zijn neo-pointillistische stijl een karakteristieke plaats verworven in de kunstwereld. Zijn werken, waarin duizenden kleine figuurtjes samen iconische beelden vormen, combineren vakmanschap met conceptuele diepgang en een dialoog met de kunstgeschiedenis. Nu reist zijn werk naar Qatar, waar het deel uitmaakt van de Dutch Art Exhibition in het Mondrian Hotel in Doha.

Tapijt in Mondriaans kleuren em vormen

Jacobs' kunstwerken krijgen steeds meer internationale erkenning, waarbij een derde tot de helft van zijn werken tegenwoordig in buitenlandse collecties hangt. Dit specifieke kunstwerk, geïnspireerd door Mondriaan, bevat maar liefst 10.000 kleine poppetjes die samen een beeld vormen dat op afstand lijkt op een strakke Mondriaan-compositie. Maar bij nader inzien valt de rijkdom aan details op; de duizenden poppetjes maken dat het werk zowel op abstract als op persoonlijk niveau aanspreekt. “Als je van veraf kijkt, lijkt het op een tapijt in Mondriaans kleuren en vormen,” legt Jacobs uit, “maar van dichtbij lijkt het alsof je over een enorme menigte zweeft, allemaal mensen die samen een Mondriaan vormen. We are Mondrian”

Monninkenklus

Het maken van een werk als “We are Mondrian” is volgens Jacobs een “monnikenklus” die geduld en toewijding vraagt. Lachend geeft hij toe dat hij zijn talent voor precisiewerk heeft omarmd: “Er is een groot autist aan mij verloren gegaan. Ik word oprecht gelukkig van de hele dag niets anders doen dan poppetjes plakken.” Voor Jacobs is dit minutieuze werk zowel therapeutisch als boeiend. Zijn fascinatie voor grote mensenmassa's komt hierin sterk naar voren en hij beschrijft het als iets dat zowel beangstigend als aantrekkelijk is

Collectief bezit van de mensheid

De gelaagdheid van Jacobs’ stijl biedt de toeschouwer een unieke ervaring. Wat op afstand een abstract schilderij lijkt, blijkt bij nader inzien een zorgvuldig geplaatste verzameling van individuen. Deze gelaagdheid zorgt ervoor dat zijn werk toegankelijk blijft, zowel als abstract kunstwerk als een complex geheel van menselijke vormen. Jacobs noemt het werk een "blauwdruk" van iets universeels dat in ons allemaal zit, wat de aantrekkingskracht van iconische beelden als Mondriaans composities versterkt. Hij zegt: “Ik vind dat dit soort iconen niet het eigendom zijn van één persoon, één museum of één plek. Het is collectief bezit van de mensheid.”

Zijn eerdere kunstwerk geïnspireerd op Vermeers ‘Meisje met de parel’ ging vorig jaar viraal en werd wereldwijd op tv getoond. Het werk bevindt zich inmiddels in de permanente collectie van het Vermeercentrum Delft, wat voor Jacobs een hoogtepunt was. “Het is een eer om nu met een werk geïnspireerd door Mondriaan naar het Midden-Oosten af te reizen”, vertelt hij. Het werk zal te zien zijn naast originele werken van Mondriaan zelf en zelfs een ets van Rembrandt.

Mondriaan meets Mondriaan

De tentoonstelling in Doha is een belangrijke stap voor Jacobs, maar niet zonder uitdaging. Het maken van het kunstwerk was een intensief en duur proces, met meer dan 1500 euro aan materialen. Als vader van twee kinderen is het voor hem ook een “gok” om zoveel tijd en middelen in een enkel werk te steken. Toch ziet hij het als een motivatie om extra hard te werken. Hij noemt het feit dat zijn werk naast een originele Mondriaan hangt bijzonder spannend: “Het is echt ‘Mondriaan meets Mondriaan’.”
Zijn deelname aan de tentoonstelling kwam tot stand via zijn langdurige samenwerking met Art Voûte uit Schiedam. De galeriehouder, met wie Jacobs een jarenlange vriendschap heeft opgebouwd, bood hem deze unieke kans aan. Jacobs reist zelf naar Doha om de tentoonstelling bij te wonen. Op 4 december vindt de officiële opening plaats, waar zelfs een vertegenwoordiger van de Koninklijke familie van Qatar aanwezig zal zijn. Het evenement zal worden geopend door de minister van Economische Zaken van Qatar.

De Art Exhibition in Doha is tevens een verkooptentoonstelling. Hoewel Jacobs niet kan voorspellen of zijn werk een koper zal vinden, geeft hij aan dat voor hem een kunstwerk pas echt voltooid is als het door iemand wordt aangeschaft. Zijn kunstwerken vergelijkt hij met kinderen die het huis uitgaan. “Het is vreselijk als ze vertrekken” zegt hij, “maar het is nog erger als ze blijven.”. Hij hoopt dat dit werk in Doha een nieuw thuis zal vinden.