Beatrixlaan wordt versmald: rijbanen verdwijnen en meer ruimte voor groen
De Prinses Beatrixlaan in Delft wordt in 2027 versmald van vier naar twee rijstroken. Daardoor komt circa 10.000 vierkante meter ruimte vrij voor groen, speelplekken en veilige routes voor voetgangers en fietsers. De gemeenteraad beslist naar verwachting nog voor de zomer over het benodigde bedrag van 1,63 miljoen euro.
Het gaat om het deel van de weg tussen de Kruithuisweg en de Westlandseweg. De wegversmalling is een directe uitwerking van de motie Weg met de barrière, in 2024 ingediend door D66, GroenLinks en STIP. D66’er Brendan Analikwu was initiatiefnemer van de motie.
In de motie wordt de Beatrixlaan omschreven als een "fysieke barrière" tussen Buitenhof en Voorhof. De versmalling moet volgens de gemeente zorgen voor betere verbindingen, veiliger verkeer, schonere lucht en ruimte voor een groene inrichting.
Niet iedereen overtuigd
Toch klonken er eerder kritische geluiden in de raad op dit plan. CDA-raadslid Gerrit Jan Valk uitte zijn zorgen tijdens het debat op 16 mei 2024: “Of we het nou leuk vinden of niet, het autogebruik neemt in Delft toe. We willen voorkomen dat problemen op andere wegen ontstaan door deze natuurlijke uitvalsweg te versmallen.”
De gemeente weerlegt die bezwaren. Onderzoek door de gemeente naar verkeersstromen gedurende de tijdelijke versmalling vanwege de aanleg van WarmtelinQ toonde aan dat omliggende wegen, zoals de Buitenhofdreef en Voorhofdreef, de verwachte verkeersdruk aankunnen. Extra overlast verwacht de gemeente daardoor niet.
Rijksgeld
De herinrichting wordt grotendeels betaald met rijksgeld. In 2023 kreeg Delft € 3,8 miljoen toegekend voor infrastructurele projecten. Voor de versmalling van de Beatrixlaan wordt daarvan 1,63 miljoen euro gereserveerd. Volgens de gemeente is het beschikbare budget toereikend, al moeten ook andere projecten, zoals de geplande oost-westverbinding bij het Poptapark, uit hetzelfde potje worden betaald.
In gesprek met de stad
Wethouder Martina Huijsmans (Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit) benadrukt het belang van efficiënt gebruik van ruimte: “Ruimte is schaars in Delft. Daarom willen we de beschikbare ruimte zo goed mogelijk benutten, samen met bewoners en ondernemers.”
De inrichting van de vrijgekomen ruimte gebeurt in overleg met de stad, onder meer via het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (WijWest).
Kop van Buitenhof
De gemeenteraad beslist voor de zomer over de plannen. De gemeente werkt daarna verder de plannen uit en starten de voorbereidingen. De versmalling en herinrichting van de Beatrixlaan zijn onderdeel van Masterplan Kop van Buitenhof. Dat plan moet onder meer zorgen voor betere verbindingen tussen wijken én de bouw van zo’n 800 nieuwe woningen.
Zie ook:
Startsein voor bouw revalidatiecentrum, nieuwe scholen en honderden woningen Kop van Buitenhof
Zie ook:
Startsein voor bouw revalidatiecentrum, nieuwe scholen en honderden woningen Kop van Buitenhof