4,5 miljoen rijkssubsidie voor Delfts hyperloopproject

 

De ministeries van Infrastructuur en Economische Zaken geven 4,5 miljoen euro subsidie aan een consortium van bedrijven en onderzoeksorganisaties dat werkt aan de hyperloop. Met het geld worden in het nog te bouwen European Hyperloop Center, vlakbij Groningen tests en onderzoeken gedaan die moeten aantonen dat de hyperloop een veilig en duurzaam transportmiddel is.

Een hyperloop is een transportsysteem met capsules die in vacuüm buizen een topsnelheid van 1000 kilometer per uur kunnen halen. De voortstuwing gebeurt met magneten. Doordat de buizen vacuüm zijn gezogen, is er geen luchtweerstand. De hyperloop is dus een supersnelle vacuümtrein voor mensen en goederen.

Hyperlooptestcentrum
Deze week een jaar geleden werd bekend dat er ten oosten van de stad Groningen, bij Meerstad, een hyperlooptestcentrum komt. Op een drie kilometer lange testbaan kan de hyperloop straks een topsnelheid van 700 kilometer per uur halen. Hier zal in een driejarig programma worden getest en uitgezocht of de hyperloop een veilige, duurzame en commercieel levensvatbare transportoplossing is. Ook zal worden gekeken in hoeverre de hyperloop economisch interessant is. Het gaat daarbij om de vraag of de hyperloop voldoende nieuwe bedrijven, banen en economische groei creëert. De bouw begint waarschijnlijk volgend najaar en in 2022 moet het complex klaar zijn.

Reizen met duizend kilometer per uur: De Hyperloop is de (Delftse)hogesnelheidstrein van de toekomst>

30 miljoen
Met de toezegging van het Rijk heeft het initiatief nu dertig miljoen euro aan financiering rond voor de bouw van het testcomplex en het onderzoek, aldus het Hyperloop Development Program. Onder meer Tata Steel, Vattenfall, IHC, Schiphol en bouwbedrijf BAM zijn erbij betrokken. De provincie Groningen draagt drie miljoen euro bij.