Waterschap buitenspel bij fietsroute Delft-Rotterdam: zorgen om natuur en waterkwaliteit

In het Hoogheemraadschap van Delfland zijn er zorgen over de ‘metropolitane fietsroute’ tussen Delft en Rotterdam Alexander (MFR). Doordat de route dwars door drassig gebied moet gaan, vrezen partijen dat er schadelijke stoffen in het water kunnen komen. Opvallend is dat het waterschap tot op heden geen gesprekspartner is in het dossier van de MFR.

Ackerdijkse plassen | Foto: Archief
 
Sinds 2018 wordt er gewerkt aan plannen voor de MFR. Maarten Jansen, die namens het CDA in het Hoogheemraadschap zit, vertelt dat hij en zijn collega’s pas twee weken geleden op de hoogte gesteld werden van de plannen. Hij heeft samen met Nieske Dijkshoorn (BBB) en Ytzen Lont (ChristenUnie/SGP) schriftelijke vragen gesteld aan het dagelijks bestuur van het waterschap. 

 

Risico’s
In de schriftelijke vragen wordt onder meer gevraagd of en wanneer het waterschapsbestuur betrokken is bij het project. Omdat er risico’s zijn voor de waterkwaliteit, had het Hoogheemraadschap wat Jansen betreft gesprekspartner moeten zijn.

 

Tot nu toe zijn de metropolitane fietsroutes een project waarin de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en gemeentes (waaronder Delft) samenwerken. De eerder genoemde partijen snappen niet dat het waterschap buiten beeld is gehouden. “Dit is hét moment om samen te werken aan een oplossing die recht doet aan zowel de mobiliteitsdoelen als de waardevolle functies van het gebied,” aldus Lont.

 

Bergboezem
De genoemde mobiliteitsdoelen zijn dat er meer mensen de fiets moeten gaan nemen, in plaats van de auto. Daarom willen de gemeente en de MRDH de fietsroute. De genoemde partijen in het waterschap vrezen schade aan de natuur. “We staan achter verduurzaming van vervoer, maar dit mag niet ten koste gaan van essentiële waterberging en ecologische waarden,” zegt Dijkshoorn.

 

Dijkshoorn benoemt waterberging, omdat er een zogeheten ‘bergboezem’ achter de huizen aan de Ackerdijkseweg ligt. Jansen licht toe: “Dit is een gebied waar water opgeslagen kan worden, wanneer overstromingen dreigen door grote hoeveelheden neerslag.” Dwars door die boezem, loopt de geplande route. De fracties van Jansen, Dijkshoorn en Lont zijn nadrukkelijk tegen deze geplande route.

 

Materiaalgebruik
“Omdat de grond zo nat en drassig is, kunnen materialen die gebruikt worden bij de aanleg van het fietspad in het water komen,” legt Jansen uit. De angst is dus dat schadelijke stoffen in het water terecht kunnen komen.

 

Jansen, Lont en Dijkshoorn vragen daarom het Hoogheemraadschap van Delfland eisen te stellen aan het fietspad. Jansen licht toe dat het dan gaat over bijvoorbeeld materiaalgebruik, maar ook over het behoud van natuur. 

 

Politiek pijnpunt
Dit is niet de eerste keer dat de MFR voor politieke opschudding zorgt. Zowel in Pijnacker-Nootdorp als in Delft leidde de plannen voor de fietsroute naar Rotterdam tot discussie in de gemeenteraad. Komende donderdag, 30 januari, wordt de route besproken in de Delftse raad. 

 

Ondertussen lijkt de MRDH alle zeilen bij te zetten om de fietsroute uit te rollen. Op 22 januari verscheen er een bericht op de website van de metropoolregio, waarin staat dat de aanleg van de route een ‘nieuwe fase’ in gaat. Bestuurder Ton Overheid zegt in dit bericht: “We zijn als metropoolregio blij dat de gemeenten nu echt verder kunnen met de volgende fase van deze doorfietsroute.” 

 

Zie ook:

Fietsroute Delft-Rotterdam: het politieke pad blijft hobbelig