Vraagtekens bij app voor auto’s delen: wordt privacy wel gewaarborgd?

Foto: Nieuw Delft/Gemeente Delft

In september werd bij de Abtswoudseweg in Delft een mobiliteitshub geopend, waardoor buurtbewoners in Nieuw Delft vervoersmiddelen met elkaar kunnen delen. Denk aan (elektrische) auto’s, deelscooters en deelfietsen. Via een app van ‘JustGo’ kan iedereen met een geldig account hier gebruik van maken. Maar hoe zit het met de privacy van de app, die bijvoorbeeld vraagt om toegang tot SD-kaart, camera en microfoon en persoonsgegevens wel zeven jaar bewaart? D66 en STIP vroegen hier in de commissievergadering Ruimte en Verkeer aandacht voor: ‘’De mobiliteits-hub is een mooie stap naar duurzamer vervoer, maar het waarborgen van privacy van gebruikers ervan is belangrijk.‘’

Mobiliteitswethouder Martina Huijsmans laat weten dat het onderwerp binnen het college ook zeker de aandacht heeft, maar dat het ‘niet eenvoudig’ is omdat zij er niet het volledige zicht op hebben: ‘’ParkerenDelft beheert de hub voor ons, zij gaan de contracten aan met alle leveranciers. We hebben hen al aangesproken over over hoe zij omgaan met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en wij vinden ook dat je als bewoner van Delft van moet kunnen uitgaan dat alles klopt. Maar het is niet eenvoudig want er zitten verschillende verwerkers van persoonsgegevens tussen.’’

Toegang tot camera en SD-kaart
De zorgen bij de twee partijen gaan bij de app van JustGo bijvoorbeeld over dat de app om toegang vraagt tot SD-kaart, camera en microfoon (‘’met welk doel?’’), een Google-tracker, die ook nog eens niet wordt genoemd in de privacyvoorwaarden en dat de app het recht heeft om de verklaring zonder aankondiging te veranderen. Ook is er een bewaartermijn van de gegevens van zeven jaar. ‘’Dat is een erg lange termijn om persoonsgegevens te bewaren’’, aldus Daylam Dag van STIP. ‘’Als er geen wettelijke grond is om dit te doen, dan zien wij de noodzaak voor zo'n lange bewaartermijn niet.’’

Vinger aan de pols
Op 19 november werd er al een motie ingediend over het onderwerp omdat er eerder meldingen zijn geweest van Deelvervoer platforms die gebruikersdata doorsluizen naar Chinese servers. Toen is besloten dat gemeente Delft de aanbieders van deelmobiliteit zou eisen dat ze duidelijk beschrijven hoe de privacy van klanten wordt gewaarborgd. De JustGo-app’ bleek zo’n ‘AVG Compliance Plan’ niet te hebben aangeleverd. Zij verantwoorden zich wel alsnog via het platform MobyOne, waar JustGo bijhoort.

STIP en D66 hebben na het aannemen van deze motie extra vragen gesteld aan het college. Dit kon niet alle vragen beantwoorden omdat Delft Mobility (het bedrijf dat deelmobiliteit aanbiedt in Delft) de verantwoordelijke is. Het college heeft de vragen wel doorgezonden en naar aanleiding daarvan hebben een paar van deze vragen geleid tot aanpassingen in het privacybeleid en gebruik van de app. Dag: ‘’Het feit dat het college in gesprek is gegaan met DelftMobility, en dat er aan de hand van onze vragen ook daadwerkelijk aanpassingen zijn gedaan, laat zien dat de Gemeente wel degelijk vinger aan de pols kan houden.’’

Dag voegt daar nog wel aan toe: ‘’We zijn blij dat er aanpassingen aan de voorwaarden zijn gedaan om de privacy van de gebruikers beter te waarborgen, maar wel vreemd dat niet van te voren goed gedaan is. Daar moeten onze schriftelijke vragen in het vervolg niet voor nodig zijn.’’

Kinderzitje en skibox delen
Naast (elektrische) auto’s, scooters en (bak)fietsen, leidt de hub mogelijk tot het delen van meer, zoals een dakkoffer, skibox, kinderzitje of aanhanger. Dag: ‘’Aan elke vorm van meer data registreren (kinderzitje) zit meer risico wat betreft privacywaarborging.’’

De mobiliteitshub geeft het voordeel dat je als gebruiker altijd de zekerheid hebt van vervoer. Verder ben je minder kosten kwijt aan bijvoorbeeld parkeren. Huijsmans: “Er ontstaat tegelijkertijd meer binding met de buurt omdat mensen elkaar door het delen beter leren kennen. Verder zorgen minder auto’s in de omgeving voor een schonere lucht en meer ruimte die anders ingenomen wordt door geparkeerde voertuigen.’’

Het parkeerterrein op de hoek van de Abtswoudseweg en de Engelsestraat, waar de hub dus nu staat, is nog een tijdelijke locatie.