(VIDEO) TU Delft wil waterstofauto op de openbare weg krijgen

Studenten van de TU Delft doen dit jaar wederom hun uiterste best om de meest efficiënte waterstofauto te bouwen. Woensdag 28 februari werden de plannen van de veertiende ‘Ecorunner’ gepresenteerd. Omroep Delft verslaggever Willem de Bie nam een kijkje en sprak met studente Isabel Zijlmans over de ins-en-outs van het project.

“Deze voertuigen dienen er eigenlijk voor om de markt uit te dagen: ‘Er zijn meer mogelijkheden voor duurzame brandstoffen’. We kunnen niet altijd op de fossiele brandstoffen blijven rijden, vandaar dat we de markt willen laten zien dat het ook anders kan”, aldus Zijlmans. Dit doet het team van de TU dus met waterstof als duurzame oplossing. 

Dit jaar een bijzondere editie, volgens Zijlmans: “Dit jaar wordt het de eerste Ecorunner op waterstof op de openbare weg gaat rijden.” Daarvoor moet wel wat aan efficiëntie ingeleverd worden. En dat is jammer, want de Ecorunner van vorig jaar was namelijk ’s werelds meest efficiënte waterstofauto. 

Nu de waterstofauto op de openbare weg moet gaan rijden, gelden de streng eisen van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). De vorige Ecorunner was erg aerodynamisch, waardoor deze wagen zeer efficiënt was. Nu moet daar dus op worden ingeleverd. “Omdat we bijvoorbeeld een nummerbord moeten hebben, moet de achterkant plat zijn waardoor het voertuig minder gestroomlijnd is”, vertelt Zijlmans.