Deze mensen hebben al jaren slecht werkende kachels: 'Baby voelde ijskoud aan'

Al meerdere winters zitten bewoners van een groot wooncomplex in Delft 's winters onder dekens op de bank. Veel radiatoren werken niet goed of doen het zelfs helemaal niet. De bewoners zijn radeloos en geven eigenaar Woonbron de schuld van de problemen, die zou geen onderhoud plegen. Door de problemen maken bewoners zich zorgen om hun gezondheid en schamen ze zich als bezoek langskomt en in de kou moet zitten.

Een bewoonster bivakkeert nu met haar hele gezin in de woonkamer omdat de kachels in beide slaapkamers niet werken. 'Hier doet de verwarming het wel, dus hier kunnen we wel overleven', zegt de bewoonster die anoniem wil blijven. Het gezin verhuisde naar de woonkamer toen ze erachter kwamen dat hun acht weken oude baby het niet volhield in de slaapkamer: 'Die voelde ijs- en ijskoud aan. Het was nog net niet dat hij er ziek van werd.'

Het gaat om 234 woningen aan het Oostblok, Waterblok en de Stille Putten in Delft. Samen vormen ze een wooncomplex waar woningcorporatie Woonbron grotendeels eigenaar van is (een gedeelte bestaat uit koopwoningen). Volgens de bewonerscommissie heeft een groot deel van de huurders al jarenlang last van slecht of niet werkende kachels waarbij de temperatuur niet boven de 17 graden uitkomt.
Bewoners zeggen al meerdere malen tevergeefs bij Woonbron aangeklopt te hebben over de problemen. Deze week hebben 122 huurders een petitie ondertekend die de woningcorporatie oproept om meer te doen. 'Het duurt nu te lang', zegt bewoonster Yvonne Weber. 'Voor mij is het nu al zeker vier jaar dat de problemen voortduren.'

Yvonne laat zien hoe zij 's winters onder een dekbed op de bank zit en vertelt dat ze zich schaamt als er bezoek langskomt als haar huis koud is:

De slecht werkende verwarming komt mogelijk door problemen in het leidingwerk van het wooncomplex. In de herfst van 2021 ging het helemaal mis, toen deed de verwarming in alle woningen het een aantal weken helemaal niet. Woonbron zegt dat het leidingwerk 'structureel' aangepakt zou worden, maar anderhalf jaar na de grote storing moet het onderzoek naar de problemen nog afgerond worden.
'Slecht onderzoek'
Dat komt door een conflict tussen de kopers in het wooncomplex en Woonbron. De woningcorporatie vroeg de kopers vorig jaar tussen de 9000 euro en 20.000 euro per huishouden mee te betalen voor herstelwerkzaamheden. Maar volgens de kopers had Woonbron het probleem helemaal niet goed onderzocht.

'Zij hebben iemand de kruipruimtes ingestuurd die maar op twee plekken heeft gekeken', zegt Laurens Beulink, die in de technische commissie van de kopers zit. 'Die man heeft bepaald dat alle leidingen in het gebouw uitgeboord moesten worden. Dat is nogal wat.' De kopers zeggen ook laat geïnformeerd te zijn: 'Daarom duurt het nu zo lang.' Net als veel huurders geven kopers aan niet blij te zijn met hoe Woonbron om is gegaan met de problemen.

'Woonbron gedraagt zich als een alleeneigenaar van het complex, soms vraag je je af of daar nog wel mensen werken' - Laurens Beulink

Volgens Woonbron is de Vereniging van Eigenaren (VVE) van het gebouw verantwoordelijk voor het onderhoud van de verwarmingsinstallatie. In de VVE zitten Woonbron en de kopers, de woningorganisatie heeft er een absolute meerderheid. De woningcorporatie zegt ook dat huurders problemen met hun kachels moeten melden en dat het niet bekend is met radiatoren die al jarenlang niet goed werken. Huurders krijgen huurkorting als kachels niet werken.
Woonbron vindt het jammer dat huurders en kopers niet tevreden zijn, en herkent zich niet in dat beeld. De woningcorporatie voert - naar eigen zeggen - geregeld gesprekken met beide partijen. 'Het is niet fijn - en niet volgens de afspraken die we aan het begin van onze samenwerking met elkaar hebben gemaakt - dat deze bewonersvertegenwoordigingen nu op deze wijze hun ontevredenheid uitspreken.'

Onzeker of er volgende winter een oplossing is
Inmiddels is het contact met Woonbron volgens koper Laurens Beulink wel beter. Er is nu een nieuw onderzoek gestart naar de problemen, maar dat is pas eind februari klaar. Het is daardoor onduidelijk of het wel gaat lukken om de werkzaamheden komende zomer uit te voeren.

De huurdersraad van Woonbron in Delft zegt te hopen dat de problemen nu snel worden opgelost en dat de woningcorporatie het contact met de huurders verbetert. Huurder Yvonne heeft die hoop op een verbetering inmiddels opgegeven: 'Ik denk dat we nog twee winters in de kou gaan zitten.'