Bewonerscommunity in Delft-West officieel van start: ‘Meer zeggenschap voor bewoners’
Na jaren van goedbedoelde projecten van buiten de wijk, vonden bewoners in Delft-West dat het tijd werd om actie te ondernemen. Zo ontstond de bewonerscommunity Stichting HOF3: “Een collectief dat het initiatief, de kennis en de verbondenheid in de wijken samenbrengt.”
Na forse bezuinigingen in de afgelopen jaren verloren sociale voorzieningen terrein in sommige Delftse wijken. Veel sociale werkers verdwenen en investeringen in buurtcentra liepen terug. “Dat heeft sporen nagelaten die we vandaag voelen”, zeggen de oprichters van de bewonerscommunity Fatima Polat, Gilbert de Nijs en Aïsha Sriram.
Voor die bezuinigingen betalen de wijken Buitenhof, Voorhof en Tanthof nu de rekening. Volgens een rapport van Wij West is er een gebrek aan voorzieningen voor jongeren en ouderen, ervaren bewoners veel overlast in de wijk en is het aantal huishoudens dat in armoede leeft meer dan het gemiddelde.
Goede intenties
Ter versterking van Delft-West zijn er in 2023 verschillende projecten gestart om de leefbaarheid en veiligheid te vergroten. Hoewel deze initiatieven met goede intenties zijn opgezet, sluiten ze niet altijd aan bij wat bewoners als meest urgent en impactvol ervaren, zeggen de initiatiefnemers van HOF3.
Zo hebben ze gemerkt dat veel buurtbewoners zich onvoldoende herkennen in de partijen die deze projecten uitvoeren. “Als bewoners missen we vaak onze eigen stem in deze trajecten”, zegt de bewonerscommunity. Daarom pleiten ze voor meer samenwerking tussen de bewoners en de projectleiders. “Kennis van buiten en ervaring van binnen kunnen elkaar versterken.”
‘Wij blijven hier wonen’
Daarnaast leiden projecten vaak niet tot duurzame verandering in de wijk volgens de stichting. En dat merken bewoners ook. Vaak worden ze geleid door mensen die de context niet kennen en verdwijnen zij zodra de financiering stopt. “Dan begint het volgende traject weer op nul. Maar wij blijven hier wonen. Wij weten wat er leeft, wat werkt en wat niet”, vertellen ze.
Juist daarom zet de stichting zich in voor continuïteit. “Mensen die blijven, de wijk kennen en echt onderdeel zijn van een gemeenschap”, zegt Aïsha. Uit continuïteit ontstaat namelijk vertrouwen, hebben ze ondervonden.
En dat vertrouwen merken ze dagelijks. “Laatst vertelde een bewoner dat ze helaas niet bij de vorige meeting kon zijn, omdat ze kampte met depressieve gevoelens”, zegt Gilbert. “Dat vertelt iemand niet zo snel aan een projectleider van buitenaf; daar is vertrouwen voor nodig”.
Netwerk, toegang en vertrouwen
Om problemen sneller te zien en duurzamer aan te pakken, wil de bewonerscommunity ‘de kracht van de bewoners koppelen aan die van formele instanties’. “Formele partners beschikken over middelen en expertise; bewoners over netwerk, toegang en vertrouwen”, zegt Fatima.
“Als professionals van buitenaf komen, kunnen wij hen begeleiden”, zegt Gilbert. Volgens de stichting zorgt dit ervoor dat initiatieven meer resultaat hebben en dat bewoners zich serieuzer genomen voelen. “Zo komen hier weleens studenten die een onderzoek uitvoeren. Ze vragen bewoners om vragenlijsten in te vullen en verdwijnen daarna weer”, vervolgt hij. “Bewoners krijgen vaak de resultaten niet eens te zien.”
Wijkambassadeurs
Volgens de stichting ligt er in de wijk enorm veel kennis en kracht. “In elke buurt is er wel minstens één extra actieve bewoner. Die noemen wij wijkambassadeurs en zij weten als geen ander wat er speelt”, zegt Gilbert.
Deze bewoners zijn vaak de eersten die signalen opvangen, mensen verbinden en anderen vooruithelpen – maar zij doen dit vrijwel altijd vrijwillig, terwijl hun eigen middelen beperkt zijn. “Ze zijn sociaal ontzettend sterk, spreken de taal van de wijk en weten waar de drempels zitten”, voegt Fatima toe, “maar ze kunnen vastlopen op bureaucratie.”
Stichting HOF3 wil daarin een steunpilaar zijn. “Wij kunnen helpen met papierwerk, subsidieaanvragen en verantwoording richting de gemeente”, legt Aïsha uit. “En tegelijkertijd koppelen wij de gemeente en andere instanties aan de ideeën en zorgen die hier in de wijk leven”. Zo willen de initiatiefnemers voorkomen dat wijkambassadeurs afhaken en ervoor zorgen dat de energie uit de gemeenschap behouden blijft.
Lange adem
HOF3 kiest bewust voor een aanpak van de lange adem. Dat betekent dat niet alles meteen in plannen en projecten wordt gegoten. “We nemen onze tijd, want het gaat over mensen en langdurige relaties – niet over projectuitvoering met punten die je kunt afvinken”, zegt Fatima.
Elke vrijdagochtend zitten de initiatiefnemers in buurtcentrum De Vleugel. Buurtbewoners kunnen daar hun ideeën en zorgen delen, of gewoon een praatje maken. “Wij willen daarmee onze stichting zichtbaar maken en laten zien aan de wijk: wij zijn hier en we zijn er voor jullie”, zegt Gilbert.
De stichting richt zich in eerste instantie op de zichtbaarheid in de wijk. “Eerst willen we ideeën, zorgen en talenten van bewoners in kaart brengen. Daarna koppelen we die waar dat kan”, legt Fatima uit. En wat daar dan uit ontstaat? Fatima: “Daarvoor moet je over een paar maanden nog eens terugkomen!”