Belasting steunpunt in Delft: ‘wij zijn er niet alleen voor ouderen’

“Stel dat er een familielid overlijdt. Dan kan het emotioneel zo zwaar worden dat je het gewoon niet meer weet. In zo'n situatie zijn wij er om te helpen.” Aldus Bjorn Meijer, directeur dienstverlening van de belastingdienst, op de radio bij Omroep Delft. Nu het seizoen van belastingaangifte is begonnen, sprak hij over hoe het in januari geopende steunpunt in Delft van dienst kan zijn voor jong en oud.
Ramazan Gököz en Kimberley Paans van het steunpunt van de belastingdienst in Delft | © Bas Kijzers

“Jaren geleden moesten we veel belastingkantoren sluiten. Nu hebben we de kans weer locaties te openen”, vertelt Meijer. Hij vindt dat dit goed nieuws is: “we zien dat veel mensen hulp nodig hebben. Nu kunnen we echt fysiek dichterbij komen.” Mensen die gebruik willen maken van die hulp kunnen echter niet zomaar binnenlopen bij het stadskantoor aan het Stationsplein. Meijer licht toe: “Mensen kunnen een afspraak maken via de belastingtelefoon, of online. We hebben in het verleden gemerkt dat er bij vrije aanloop te veel mensen komen om de benodigde aandacht te geven.”

Toeslagen
“Het beeld bestaat dat deze hulp alleen voor ouderen is”, verzucht Meijer. “Maar ook jongeren, zelfs als ze hoogopgeleid zijn, kunnen het cijfermatig soms niet aan.” Hij geeft aan dat er allerlei redenen kunnen zijn waarom mensen hulp nodig hebben met belastingzaken: “ik wil het niet alleen over negatieve zaken hebben, maar als je bijvoorbeeld gaat scheiden is het belangrijk goed rekening te houden met de fiscale gevolgen hiervan.”

Bij de belastingdienst is het niet alleen een kwestie van nemen. Er wordt ook geld gegeven. Meijer constateert echter dat er sinds de toeslagenaffaire zorgen zijn: “we zien bijvoorbeeld dat mensen recht hebben op huurtoeslagen, maar het niet aan durven te vragen. Dan is het onze taak ze daarin te begeleiden.”