GroenLinks-PvdA is de winnaar geworden van de gemeenteraadsverkiezingen in Delft. De partij komt uit op 9 zetels en is daarmee de grootste in de stad. Ook alle nieuwe partijen PVV, Forum voor Democratie en Partij voor de Dieren hebben een zetel bemachtigd.

De uitslag werd in de nacht van woensdag op donderdag duidelijk, na het tellen van alle 52 stembureaus. Daarmee kwam een einde aan een spannende verkiezingsavond, waarin de verhoudingen tussen de grootste partijen lange tijd dicht bij elkaar lagen.
Sterke start
Al vroeg op de avond tekende zich een voorsprong af voor GroenLinks-PvdA. Bij de eerste uitslagen, gebaseerd op negen stembureaus, stond de partij al bovenaan met bijna 19 procent van de stemmen. Die koppositie werd daarna niet meer uit handen gegeven.
Rond middernacht, toen bijna alle stemmen binnen waren, leek de winst definitief. Uiteindelijk eindigde GroenLinks-PvdA op ongeveer 20 procent van de stemmen.
Blijdschap bij de winnaar
Toen de voorlopige einduitslag bekend werd, barstte er luid gejuich los bij de aanhang van GroenLinks-PvdA in het stadhuis. Lijsttrekker Rinske Wessels werd onder luid gescandeer het podium opgeroepen.
In haar speech sprak zij van een “spannende avond” en stond ze ook stil bij partijen die zetels verloren. “Er zijn ook mensen met verdriet in de zaal, dat moeten we erkennen”, zei ze. Tegelijkertijd keek ze vooruit: “We gaan deze stad samen besturen, zoals we dat de afgelopen jaren hebben gedaan. Ik kijk uit naar de samenwerkingen.”
Verschuivingen in de raad
Naast de winst van GroenLinks-PvdA zijn er meerdere verschuivingen zichtbaar in de Delftse gemeenteraad. D66 boekt lichte winst en blijft een belangrijke speler. STIP houdt hetzelfde aantal zetels en eindigt als derde partij, voor Hart voor Delft.
Voor meerdere kleinere partijen is er juist verlies. SP, Onafhankelijk Delft en ChristenUnie leveren ieder een zetel in en komen uit op één zetel. Het CDA blijft stabiel op twee zetels, al zal dat resultaat naar verwachting tegenvallen.
Opvallend is ook de komst van drie nieuwe partijen in de raad: PVV, Partij voor de Dieren en Forum voor Democratie, die elk één zetel behalen.

Hogere opkomst
De verkiezingen kenden bovendien een hogere opkomst dan vier jaar geleden. Waar in 2022 nog 51,6 procent van de Delftenaren ging stemmen, ligt dat percentage nu op 54,2 procent.
Coalitievorming
Met de uitslag lijkt de basis voor een voortzetting van de huidige coalitie grotendeels aanwezig. GroenLinks-PvdA, D66 en STIP waren de afgelopen jaren al belangrijke partners en lijken nu samen opnieuw een stevige meerderheid te kunnen vormen.
De komende tijd staat in het teken van coalitieonderhandelingen. De definitieve uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in Delft wordt op donderdag 26 maart vastgesteld door het centraal stembureau. Dan wordt duidelijk welke 39 kandidaat-raadsleden de komende vier jaar de Delftse gemeenteraad vormen. De nieuwe gemeenteraad wordt op woensdag 1 april geïnstalleerd.