De aanleg van een fietsroute tussen Delft en Naaldwijk is nog altijd een doorn in het oog van bewoners van de Buitenwatersloot. Hoewel de gemeenteraad eind 2025 besloot dat klinkers en drempels behouden moeten blijven, vrezen omwonenden alsnog ingrijpende veranderingen aan de smalle straat. Dit leidt tot politieke discussie over de veiligheid voor voetgangers.

Nadat de gemeenteraad in december 2025 vaststelde dat het cultuurhistorische straatbeeld van de Buitenwatersloot – inclusief klinkers en drempels – behouden moet blijven, dachten veel bewoners dat het goed zat met de veiligheid in hun straat.
Dat idee is volledig veranderd, vertelt meneer Heikens, een bewoner die donderdag 28 mei insprak bij een vergadering van een raadscomissie. “De illusie te zijn gehoord door de gemeenteraad is als sneeuw voor de zon verdwenen”
Ingericht als een fietsstraat
Sinds de vergadering van december vorig jaar heeft de gemeente een samenwerkingsovereenkomst getekend met onder meer de gemeente Westland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In die overeenkomst is opgenomen dat de Buitenwatersloot wordt ingericht als ‘een fietsstraat’.
Bewoners vrezen daarom dat de stoepen minder breed worden, klinkers vervangen worden door asfalt en drempels verdwijnen. Dat alles is niet alleen zonde voor het straatbeeld, maar, zo vrezen bewoners als Heikens, een probleem voor de veiligheid van voetgangers. “Nu moet je al goed uitkijken voor langsrijdende fietsers.”
‘Niet ten koste van veiligheid’
De klacht was koren op de molen van verschillende partijen. “We zijn voor goede fietsroutes, maar niet ten koste van leefbaarheid en veiligheid”, zei VVD’er Avinash Krishnasing bijvoorbeeld.
Daarbij verbaasden verschillende politici zich erover dat er nu mogelijk andere keuzes worden gemaakt dan eerder afgesproken. Zo wijst CDA-raadslid David Sarkisian erop dat was afgesproken dat er goed gecommuniceerd zou worden over de plannen met bewoners. “Hoe kan het dan dat zij niet op de hoogte waren van de samenwerkingsovereenkomst?”
Met name Hart voor Delft en de PVV hebben het gevoel dat dit ermee te maken heeft dat de plannen achter gesloten deuren worden vastgelegd. Daardoor heeft ook de raad wat hen betreft weinig invloed.
Antwoorden wethouder
Verantwoordelijk wethouder Martina Huijsmans (D66) had goed nieuws wat betreft de vrees over de klinkers. Volgens haar is daarover gesproken en is afgesproken dat klinkerbestrating mogelijk blijft aan de Buitenwatersloot.
Daarmee is de vrees voor de veiligheid van bewoners niet meteen van de baan. De wethouder zegt dat zulke zorgen samen met bewoners beantwoord worden. Op het verwijt dat ze juist met die bewoners niet in gesprek gaat, reageert ze: “U vraagt waarom we dat niet doen, maar het is nóg niet gedaan.”
Volgens de wethouder komen er dus nog gesprekken met bewoners. Die uitleg leidt dan weer tot verbazing in het deel van de gemeenteraad die meer brood ziet in de fietsroute. Zo wilden commissielid Jens Mostert (ChristenUnie) weten wat er van het idee van een fietsstraat zou overblijven, als klinkers en drempels behouden blijven.
11 juni
Verschillende partijen kondigden in de commissievergadering aan het niet bij de huidige situatie te laten zitten. Bij de gemeenteraadsvergadering van 11 juni willen zij moties indienen, onder andere om te zorgen dat bewoners beter gehoord worden én de veiligheid wordt behouden.