De Delftse gemeenteraad heeft dinsdagavond 12 mei zeven moties over het autoluw maken van de binnenstad verworpen. Oppositiepartijen probeerden het college bij te sturen op onderwerpen als parkeerdruk, bereikbaarheid voor mantelzorgers en de positie van ouderen en ondernemers. Geen van de voorstellen kreeg uiteindelijk voldoende steun.

De moties werden besproken tijdens het debat over de voortgang van het project Ruimte in de Binnenstad. Daarin werkt Delft aan verdere uitbreiding van het autoluwplus-gebied en de invoering van de nul-emissiezone.
Kritiek op parkeerdruk en bereikbaarheid
Volgens Forum voor Democratie ervaren bewoners in omliggende straten van het autoluwplus-gebied steeds meer parkeerdruk. Daarom wil de partij dat het verkeersbesluit voor de uitbreiding daarvan wordt ingetrokken en dat verdwenen parkeerplaatsen terugkeren.
De nieuwe Delftse partij was daarin niet de enige. Ook Hart voor Delft diende voorstellen in om meer parkeermogelijkheden te behouden voor bewoners, ondernemers en bezoekers van de binnenstad. Daarnaast vroegen VVD en Hart voor Delft om eerst de effecten van de eerste fase volledig te evalueren voordat verdere uitbreiding van het autoluwplus-gebied plaatsvindt.
Mantelzorg en kwetsbare groepen
Meerdere partijen uitten zorgen over bewoners die afhankelijk zijn van de auto. Een motie van CDA, Hart voor Delft, VVD en PVV vroeg aandacht voor mantelzorgers en informele zorgverleners van bewoners in de binnenstad.
Ook wilden Volt, ChristenUnie, CDA, Hart voor Delft, PRO en VVD dat de gevolgen van het autoluwbeleid voor ouderen en mindervaliden expliciet worden meegenomen in de evaluatie van het project.
Hart voor Delft vroeg daarnaast om een overgangsregeling voor bewoners met scooters op fossiele brandstof. Volgens de partij is het onlogisch dat bewoners wel een ontheffing kunnen krijgen voor een benzineauto, maar niet voor een scooter.
‘Ogen en oren open’
Wethouder Frank van Vliet (PRO, Openbare ruimte) raadde alle moties af. Volgens hem heeft het college al aandacht voor kwetsbare groepen en voor knelpunten die zichtbaar zijn geworden sinds de eerste fase van het autoluwbeleid.
Van Vliet zei dat het college “de ogen en oren open heeft” en de plannen adaptief wil uitvoeren. Volgens de wethouder worden zorgen over mantelzorgers, ouderen en bewoners met scooters op fossiele brandstof meegenomen in de huidige evaluatie van de eerste fase. Wanneer de resultaten naar de raad komen, is nog niet bekend.
Binnenstad verder autoluw
Ondanks de kritiek zet het college de plannen voort. Sinds februari 2026 gelden nieuwe toegangsregels in een groter deel van de binnenstad en verdwijnen opnieuw parkeerplaatsen. Volgens het college moet dat leiden tot meer ruimte voor voetgangers, fietsers, groen en verblijf in de binnenstad.