TU Delft wetenschapper Andy van den Dobbelsteen heeft de filmprijs Gouden Reiger ontvangen voor zijn korte film De klimaatstrijders. In de korte film besluit een gezin massaal bomen te planten om bij te dragen aan het klimaat.

De klimaatstrijders won de Gouden Reiger in de categorie beste productie. Op donderdag 12 maart werd de prijs uitgereikt in Beeld & Geluid in Hilversum. Vorig jaar ging de film in première in filmhuis Lumen.
Het werk van Van den Dobbelsteen laat zien hoe een goedbedoelde klimaatactie uit de hand kan lopen. Een gezin besluit een grote hoeveelheid bomen te planten om hun CO₂-uitstoot te compenseren. Hun makkelijke plan loopt langzaam uit tot een situatie die de directe omgeving beïnvloedt en uiteindelijk zelfs landelijk grote gevolgen heeft.
Duurzaamheid
Andy begon in 2009 als hoogleraar Climate Design & Sustainability aan de faculteit Bouwkunde op de TU Delft. Hij richtte zich vooral op duurzaam bouwen en duurzame energiesystemen in steden. In januari 2021 werd hij duurzaamheidscoördinator van de universiteit.
Tweede prijs
Andy schreef het script van de film en produceerde het vervolgens met regieduo Hans de Jonge en Kuba Szutkowski. In 2020 wonnen ze met z’n drieën ook al een Gouden Reiger. Dat was toen met de film Energieslaven. Die gaat over het hoge energieverbruik in huishoudens.
De jury beoordeelde De klimaatstrijders onder andere als een film die opvalt door zijn heldere verhaal, humor en overtuigende acteerprestaties.
Op YouTube is de film gratis te bekijken.